Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

notnaaa skrev:Clayman har du fått nån förklaring vad som var fel i lådan? Vad är bromsbandet? kan någon förklara vad de är och vars den sitter? Tänkte så att ja kan säga om det till volvoverkstan som ska byta min låda i början av september! Kul att se din bil clayman riktigt läcker!

Jag fick kika lite på den gamla lådan som sagt, (Och på gaveln, högersidan om du står framför bilen) sitter där en kåpa med 10bultar, bakom den kåpan ligger en axel/drev(3 växel?,) Och runt det sitter där ett band som fungerar ungefär som om du tänker dig en gammal typ av oljefiltertång i tunnplåt? som spänner hårdare ju hårdare du drar och till slut så låser den, som ligger runt axeln/drevet och hålls fast med bulten utifrån så att det inte skall snurra med utan kunna bromsa den här axeln/drevet, det var det enda jag hann lära mig på de 2minuterna jag kikade,

det hade dom rättat till på min bil nu på den begagnade lådan jag fick för det hade antagligen försökt fylla olja därigenom.

lite luddig förklaring men jag är kass på att förklara, ungefär 5cm brett var det där bandet också...
oldtimersmc skrev:Mmmm Kan bara tillägga att den är fin! Och fan vad det gör myckt med ett par "snygga skor"

Tackar tackar, de flesta jag känner gillar verkligen inte den färgen men jag älskar den. såå mycket snyggare med kjolpaket och spoilers och dem fälgarna ja, annars på en helt original s60 utan kjolar och med plåtisar tycker jag inte den färgen är snygg,

Likadant att med den färgen ser man konturerna lite på front/kjolar det gör man inte när de sitter på en helt svart eller ens på en silver metallic..

Kul att ni med tycker den e snygg...
Tänkte tona rutorna och sätta dit en takförlängare också, kanske sänka den något, annars är jag nöjd. Sen är det ju original ljudet som behöver piffas upp lite, får se om jag hittar nån bra bas och slutsteg, skickade ju med alla mina kicker grejer när jag sålde min 855 T5 =(
Okej nädå en bra beskrivning, ska prata med mecken på volvo och be dom kolla alla eventuella grejer. Kabellbrott osv som du råkade utför. Visst fick du en begagnad låda som ja också ska få i min?
notnaaa skrev:Okej nädå en bra beskrivning, ska prata med mecken på volvo och be dom kolla alla eventuella grejer. Kabellbrott osv som du råkade utför. Visst fick du en begagnad låda som ja också ska få i min?

Ja visst är det en begagnad låda jag fått:) skulle ha gått 9000mil ungefär har jag för mig, ska se i veckan när jag får alla papper på vad som är gjort,

Är det förresten någon som vet vad man behöver göra mer än byta växelväljare för att få geartronic!? Har för mig att lådan är precis samma. Är det bara program och växelväljare?
Hej. Ni har ju hört innan vilka bekymmer jag haft med denna biljävel.

Nu har den de senaste dagarna blivit konstig i styrningen. ingen aning om vad det kan vara..

Kör man rakt fram så märker man ju ingenting inget som glappar eller någonting men så fort man ska svänga så går det lätt att styra lite och sen tar det typ stopp och sen tar man i lite hårdare så går det lätt igen. Svårt att förklara men det är så det känns.

Man kan tex om man kör i 50kmh, svänga ganska mycket åt vänster och då känns den som vanligt, men om man bara tar lite åt höger så är det trögt direkt, och sen lättare inom det om rådet igen och trögt åt vänster, så det känns som om något kärvar.

Kollade oljan till servo och syntes inte ens lite olja på stickan, köpte olja o fyllde på men fick bara i jättelite innan det var för mycket i (kanske 0.2dl)

Tilläggas skall att den har hela tiden jag haft den tjutit/gnällt lite när jag svänger in på uppfarten med fullt rattutslag men trodde bara det var någon damask till rattstången inne i bilen som lät eller nåt.
Hjälp mig snälla =)
Clayman du och jag verkar ha liknande fel på bilarna:) Först lådan och nu styrningen, fick nyligt byta min servopump i bilen den var helt färdig! Så nu blir de mest troligt att byta bort bilen, är så less på att rackel med den.
Hade en Saab som betedde sej likadant när det var kallt. Visade sej vara innre läkage i servopumpen pga. att packningar och o-ringar blivit så hårda med tiden att dom nött ut godset i själva huset. När kvicksilvret steg mot noll försvann fenomenet.
Trodde det var 18" sommardäcken som gjorde det för i en vecka efter att jag bytt till plåtfälgar nu så gick det bra igen,, men i förrgår så var den trögare än någonsin och nu skuttar den fram så man skulle behöva njurbälte... förmodligen tappat en balansvikt eller massa snö och is i någon fälg. eller kanske att kleber kapnor 4 blir ovala av att stå i -10 en vecka i garaget ? jag är också trött på den nu och de får snart köpa tillbaka den.

fick fakturorna på lådbyte m.m de har lagt ut över 35k +moms på bilen sedan de sålde den haha..
samma här över 35k:) men min låda har inte blivit riktigt bra. bättre är den ju, men rycker fortfarande vid 40 ibland. undra vad det kan vara?för det blev en utbyteslåda från volvo och den ska tydligen vara helt genomgången och som en nylåda i princip. Nästa grej som börja spöka för mig igår är att varje gång ja ska köra upp rutan på förarsidan åker den ner igen, den åker upp sen ner en bit. Provat att ha bilen i garaget ifall de skulle ha frysit men inte det. Vad kan de vara någon som vet?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]