NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Idag när vi startade bilen så gick vindrutetorkarna för fullt (gick ej att stänga av), backluckan var låst men den varnade för att den var öppen, det gick varken att låsa eller öppna bilen, på displayen stod det bara att SRS Airbag måste servas snarast. Bilen startade och gick att köra med..

..men för säkerhetsskull ringde jag på Volvo Assistans så de fick bogsera bilen till Volvo i Falun..

Det var dom felen vi upptäckte innan vi lät bilen bli bortbogserad..

Vad tror ni? Känns ju som att det har kommit vatten i styrboxen eller något. Tycker väl inte att vatten i kabelstammen borde bete sig på det viset, om man tänker i svängarna runt kortslutning osv.

Idéer?

/Christian :(
Torkarmotorn är nog körd. Fick samma fenomen pga Xenonkonvertering av extra helljusen. Torkarn gick först på max fart sen normal och sen la den av för gott.
Tog bort Xenonljusen och in med halogen igen efter detta.

Har du Xenon konvertering?

Har fått larm om SRS vid några tillfällen men det var nog 2 år sen sist. Någon kabel under passargerarstolen som kan orsaka detta, har för mig att det är pga felaktig montering i fabrik.

Det var ju mycket på en gång så det lär väl ha hänt nåt med CAN bus kommunikationen. Hoppas det löser sig till en billig penning
dieselputte skrev:Torkarmotorn är nog körd. Fick samma fenomen pga Xenonkonvertering av extra helljusen. Torkarn gick först på max fart sen normal och sen la den av för gott.
Tog bort Xenonljusen och in med halogen igen efter detta.

Har du Xenon konvertering?

Har fått larm om SRS vid några tillfällen men det var nog 2 år sen sist. Någon kabel under passargerarstolen som kan orsaka detta, har för mig att det är pga felaktig montering i fabrik.

Det var ju mycket på en gång så det lär väl ha hänt nåt med CAN bus kommunikationen. Hoppas det löser sig till en billig penning
Nix, har ingen xenonkonvertering..

Ja, alltså alla fel kom på samma gång! Det gick inte att blinka, vindrutetorkarna gick för fullt, gick ej att låsa/öppna, varnade om öppen baklucka trots att den var låst, SRS service måste göras snarast står det.. säkert fler grejer också.

/Christian
Det var ett kontaktstycke på baksidan av panelen som hade hoppat ur lite. All denna problematik bara för den lilla skitkontakten...

Hur som, när jag tagit mig in till verkstaden och skulle starta bilen var den stendöd. Det var bara att gå in, gnälla lite, sätta sig i hyrbilen och åka hem. Surt....

/Christian
chrissofsweden skrev:Det var ett kontaktstycke på baksidan av panelen som hade hoppat ur lite. All denna problematik bara för den lilla skitkontakten...

Hur som, när jag tagit mig in till verkstaden och skulle starta bilen var den stendöd. Det var bara att gå in, gnälla lite, sätta sig i hyrbilen och åka hem. Surt....

/Christian
Dom hade glömt några lampor på i alla fall..

/C
Fick själv lite problem med min V50 så jag började söka på nätet. Denna tråd hjälpte mig något så jag tänkte dela med mig av min erfarenhet.
Vår Volvo började ge oss felmeddelanden om att kontrollera bromsljus, att antisladd service behövdes m.m m.m.
O när motorn är i gång och man öppnar nån av dörrarna så går motorvarvet ner, all belysning slocknar och mätarna slås ut. Men så fort man stänger dörren så går den tebax till vanligt igen förutom felmeddelanden.
Man kände även en doft av bränd elektronik. Detta kom från säkringspanelen under handskfacket även kallad CEM.
Alla kontakter satt i som de skulle men vad jag hört är det oxå vanligt att kretskortet kan bränna.
Svindyrt att lämna in och fixa. Men jag hittade en beg CEM på nätet för ca. 800 kr som jag köpte.
Problemet är att man måste koda om den för min bil då det finns en massa info lagrat i CEM t.ex bilnyckel, uutrustning m.m.
Jag ska åka till en kille nu till veckan som sysslar med programmering och få hjälp. Kommer nog bli billigare så här än att jag lämnat in bilen från början.
Hoppas detta hjälper nån......
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]