Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersd5
Hur många har vart mfd om att drivrem till generator ac o styrsevo har hoppat av på grund av att spänn rullen till har gått sönder så att drivremmen hoppat av och kilat in sej mellan drev o kamrem med motorhaveri som följd??
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Lider med dig fy fasen. Remmen måste ha glidit av och sedan fastnat tror jag. Detta är nog mkt ovanligt och ska egentligen inte kunda hända.
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Jag har varit med om det på en Opel Calibra Turbo en gång i tiden. Det är höjden av otur.
Det är tydligen inte helt ovanligt att det kan hända.
av inkognito
Om multiribbremmen går av, kan den slå sönder kåpan till kamrem, och få kamremmen att hoppa av. Det är höjden av otur, men det händer tyvärr.
Användarvisningsbild
av gooose
när rem spänaren rasar till multiremmen så ligger nedre kam rems kåpan över vevaxel remskivan så rem går tveklöst in i kamrem om något händer inget ovanligt om spänn rullarna rasar

finns en ny nedre del på denna kåpa så att rem inte lika lätt trasslar in sig

Inte mycket hjälp för dig nu men kan kanske alltid hjälpa någon

//Gooose
av andersd5
Tycker de e dåligt att volvo inte talar om att de kan hända på gamla d5or inte bara på nyare
Användarvisningsbild
av gooose
Den kåpan som täcker över remskivan är den som "fångar" in remmen så den trasslar in sig

När kåpan ligger innanför remskivan så kan remmen snurra/fläka runt utan att den har lika stor möjlighet att komma in till kamremmen

//Gooose
av mpucko
DET e inte kul. fick exakt samma för en månad sedan, multi remmen fick kamremmen att kugga över 6 kugg, tack och go natt för den motorn, men det va inte där felet började, utan som det ser ut nu så har ac komressorn skurit och då fått remhjulet att haverera för att då få multiremmen att gå av, sen så hjälpte kamremms kåpan multirems bitarna att ta sig in till kamremmen,och så va haveriet ett faktum.. dom på min verkstad sa direkt att dom sett detta tidigare(dom jobbar mkt med taxibilar) och dom tog bort kåpan för att förhindra detta att hända igen... och det va bra, för när dom bytte motor så flyttade dom över mina delar till den begagnade motorn,dom missade att byta ac pumpen och den nya multiremmen och ett rem hjul havererade efter ca 3mil igen,men då klarade sig kamremmen..
dyrt och mkt irreterande..

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]