Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av RCE
Kan väl tilläggas att köparen efter 2 års nybilsgaranti även har ett års reklamationsrätt. Om en detalj har gått sönder som rimligen inte kunnat påverkas av köparen kan man tänka sig att felet har funnits från början. Här gör ARN en individuell bedömning och det är i många fall upp till säljaren att lägga fram en teknisk utredning som motsäger detta.

Således kan det i vissa fall kvitta att garantitiden gått ut när felet påtalas, eftersom köparen enligt 23 § i konsumentköplagen har rätt att göra konstruktionsbrister gällande inom tre år.
av yuphin
Men hur är det med elektronik och rost, är det 2 år som gäller för dessa också?
Har en -04 XC70 där larmet strular nu, larmet går igång på egen hand varannan natt ungefär.
av Nithin
Engineer1980 skrev:Hej,
Volvo ska ju va ett premium märke men de verkar fortfarande ligga efter när det gäller garantier.

Nybilsgarantin är ju bara 2år, när jag konfronterade min volvohandlare (som även säljer Renault som har 3år ) så sa han att konsumentöplagen var gälde otydlig fram till 3år efter köp så var det något större garanti-problem och att skulle det ordna sig till bilen blivit 3år.

Hmm, själv föredrar man ju 3år skriftligt...

Nån som har erfarenhet av detta?

När min V70 blev 2år -08 fick jag t.o.m brev hem att nybilsgarantin var på väg att upphöra och att de rekomenderade mig påpeka eventuella fel. Det vär ju i och för sig kvalitet det, men går lite stick i stäv mot vad säljarn vill säga...

Är lite sugen på en ny XC90 så man vill ha lite referenser...
Om du har nybilsgaranti på 2 år så får du det inte skriftligt på 3 år.

Varför du inte får det vet jag inte men det är ju rätt märkligt...

Har du haft några fel att reklamera?
Har du inte haft det så säger det kanske endel?

ABC.. Du är mina tankar.. Typ, nästan. Inte.
av sweborn
I och med konsumentköplagen behöver du inte en garanti egentligen. Den täcker såklart inte egna tabbar som resulterar i reparationer, men det gör ju inte en garanti heller.

Däremot får man räkna med att skicka ett och annat ärende till ARN eller tingsrätten beroende på smak och situation.

När nog många konsumenter gör detta kommer "vips" Volvo att erbjuda 3 års garanti. Tills dess är det mycket bättre ekonomi att erbjuda mindre och skrämma konsumenterna att tro att KKL inte gäller.
av sveare
Läste just nu på volvocars.com/us att de ger 5 år garanti!!!!!!!!
Hur skall man påverka Volvo Sverige att ändra? Troligen ligger de i vassen och avvaktar de Tyska premiummärkena, förutom Opel som redan har längre garanti.
Upgradera baklucka

Hej! Jag är också intresserad av denn[…]

Helt rätt uppfattat angående vacuumslan[…]

Ja det kan hända, men jag tror mer att packbo[…]