Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har en 740 B234F (90'a) Lh jetronic 2.4, automatväxlad.
Jag har testat att bygla bränslepumpsrelät o då går pumpen (huvudpumpen under bilen). När jag kollade med voltmeter i kontakterna till pumpen fick jag ingen ström när jag vred på tändningen till knäpp 2.
Har bytt relä då det tidigare knackade i takt med motorvarvet så jag var så säker på att det var relät det var fel på, men inget händer.
Vet ej om det faktum att jag tidigare monterat loss instrumentpanelen då jag haft strul med hastighetsmätaren kopplat loss kablarna och monterat tillbaka instrumentpanelen igen skulle ha någon påverkan? För det är efter det som pumpen nu inte vill få ström.
Kan man mäta nått i de sex hålen där relät sitter för att se om det är nått fel där? Vet ju inte vilket hål som ska ge ström eller ska slå till när jag slår på tändningen tyvärr. Har dragit ut hela vaggan o hittar inget fel på kablarnas anslutning under vaggan till relät.
KAn tillägga att alla säkringar är hela o motorn går runt när jag försöker starta o jag får gnista, det är bara bensinen som fattas (insprutning).
Mvh Tomas
Kontrollera att varvtalsgivaren, kallas även impulsgivare, som sitter monterad ovanpå svänghjulskåpan fungerar korrekt. Den ger impulser för både tändsystem och pumpstyrning.

Mvh GK
Plocka ur systemreläet (styr även bränslepump) och löd om alla lödningar. Dåliga lödningar är ett vanligt fel på detta relä.

Mvh GK
Reläerna sitter bakom askkoppen ovanför säkringarna. Systemreläet är ett långsmalt fyrkantigt relä som sitter till vänster, oftast vitt. Passa på att kolla systemsäkringen, säkring nr 1 25A.

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]