Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
Om den gått mycket varm skulle jag även rekomendera nya kolvringar.

Här ett tips på en motorrenoveringsfirma som jag och kompisar anlitat för portnign av toppar och diverse renoveringar trimningar med bra resultat och helt okej priser

Mycket kunniga och komplett versktad, läs om dom, där står även att dom gör lite prototyp tillverkning åt Volvo.

http://www.ultramotors.se/

Lycka till med protjektet.

Mvh
Andis
av bjornknu
Hej igen,
Tänkte bara förtälja slutet på denna historia efter att olika virus, skolavslutningar & semestrar kom emellan...
Dixner bytte några ventiler, fräste in dem provtryckte och planade 0.45. Jag har läst här att man kan ta max 0.3 så lite ilsk blev jag och frågade hur han kan ta 0.45 när man bara får ta 0.3. Svaret blev att de har planat åtskilliga toppar över 0.3 utan problem och att det alltid finns marginal. Nedan lite bilder på delarna innan allt slogs ihop.

Bild
toppen
Bild
ovan sidan o ventilkåpan.
Bild
ny packning :)

Så.. det stämde, motorn startade direkt, och går som en klocka igen. Pust. rätt skönt kändes det. Nu har jag kört bilen ett tag och den funkar verkligen utmärkt. Tidigare var den ibland tjurig att starta, nu inga problem, den hade orolig tomgång tidigare, nu ligger nålen klistrad på 800 varv, även när den e kall. Förbrukningen verkar ha minskat oxå.

Det enda som stör mig nu är ett intermittent skramel i kupén på passagerarsidan, kanske någon vet vad det är? Låter som en bricka som är lös, kanske upp bakom handskfacket eller i dörren, (något till fönster hissen?) kanske kan jag banda ljudet och lägga upp om någon kan hjälpa att felsöka ..
av Topgun
-Kul :D :D
Att de blev bra!! Och den spinner som en Breitlingklocka nu då??? :lol: :lol: :lol:
-bytte du bara Tp packningen? eller gjorde du mer..??
av bjornknu
Jo, den spinner som en misse;) Jag gjorde rent vevhusventilationen och runt gasspjället oxå, bytte alla packningar och packboxar plus vanlig service.
av Andis
Gratulerar till lyckad renovering.

Behövde du byta kolvarna eller klara dom sig? såg ut som lite gropar i dom på första bilderna du la upp tycker inte jag ser dom på sista bilderna?

mvh
Andis
av Topgun
bjornknu skrev:Jo, den spinner som en misse;) Jag gjorde rent vevhusventilationen och runt gasspjället oxå, bytte alla packningar och packboxar plus vanlig service.
- "najjsa" Mekonomen tog 12000:- för byte av *Topplockspackningen* bara!!
Och då ingår inte sträck bultar,och de övriga packningarna eller nåt annat!!!

så då kan du ju tänka dig...att du sparat *Dollar* nu då! :D :D :D
Volvo car UX

La in den nu, gick på 10 min bara.

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Hej! Jag hade glapp i högra styrleden fram, m[…]

Hjulinställning

Hej! Kom du någonstans med detta? Nyss f&ari[…]

Kanske några kablar under gick åt vid […]