Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av frasse01
Är det lika med Volvo lådorna som med många andra Automatlådor.
Kör inte med släp i D läge för att inte lock uppen ska skadas?
Alltså bör jag köra på 4:an i stället för Driven när jag har släp kopplat ?
//Frasse
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det har jag inte hört något om. Har bekanta som drar mycket släp med Volvos och lådorna håller än :wink:
av Babar
Drar 1600 kilos husvagn med en 850 automat. I D läget hoppar Lockuppen i och ur väldigt ofta så jag brukar köra på läge 3.
av frasse01
Tack för svaren. Då kör jag som vanligt när husvagnen åker med,
Med andra ord inte på D läget.
//Frasse
av *pettson*
Vad som är mycket viktigare än vilken växel man använder: Drar du släp/ husvagn frekvent, investera i en oljekylare så håller oljan och lådan mycket längre. Oljetempen stiger drastiskt tyvärr av att ta last.
av frasse01
*pettson* skrev:Vad som är mycket viktigare än vilken växel man använder: Drar du släp/ husvagn frekvent, investera i en oljekylare så håller oljan och lådan mycket längre. Oljetempen stiger drastiskt tyvärr av att ta last.
Tack. Misstänkte det, men jag drar nog bara max 150 mil om året så jag vet inte om det behövs.
Men har funderat på det.
//Frasse
av *pettson*
Men jag antar att du använder samma växellåda som du använder alla andra milen? Tar den stryk så gör den ju inte det för bara 150 mil. Egentligen borde det vara ett krav för kombinationen drag/automat oavsett om man så kör 50 mil. Din växellåda uppnår driftstemperatur (80grader celsius som oljetemp) efter ca 15 minuters landsvägskörning utan last. Det gör att det är inte särskilt svårt att hamna lite högt i temp även om man bara kör 150 mil. Det kan iallafall vara värt att se vad ett kit kostar? Både ett orginal och ett eftermarknadskit för att jämföra.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Är verkligen inte oljekylare till automaten standard? Eller talar vi om olika sorters kylare?
av rd350
"standard" sitter i den ordinarie vattenkylen, men det finns extra kylare att montera utöver den, vanligt förr men rätt så sällan numera att det monteras. En bra grej då lådorna går minst lika varmt nu för tiden.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Men för länge sedan - säg 70 och 80 tal - fanns det väl inga aktiva kylare alls till många bilar?

Söker man på "oljekylare" hos biltillbehörsaffärer kammar man noll, ialla fall sådana som skall kyla automaten.
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]