...

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Sedan finns det vissa personer (som beskrivits ovan) som ligger i omkörningsfilen och inte flyttar sig. Hade ett fall igår med en kvinna som pratade i mobiltelefon samtidigt. Ibland är blink med helljus eller att lägga sig tillräckligt nära det enda som fungerar. Tyvärr reagerar många negativt om man blinkar med helljus. Jag har varit med om ett fall där bilen framför tömde halva sin spolarvätskebehållare i protest för mig som åkte bakom. Helljusblink hade dock varit det säkraste alternativet men som sagt. Det faller inte alltid i god jord.......
Jag känner igen situationen med folk som helt enkelt inte kan fippla på ordentligt och att köra upp i arslet på dom är en slags markering, det är jäkligt frestande att göra så men jag kan inte på något vis försvara ett sånt beteende. Inte på något vis. Att folk flippar ur när någon helljusblinkar på dom kan också stämma, men de hade nog flippat ur om man råkat peta på deras kundkorg med tåspetsen i kön på Ica också. Idioter finns det överallt. Jag håller hastigheten och om någon vill köra fortare så skall det inte behöva vara mitt problem. Om de då lägger sig i arslet på mig så offrar jag mer än gärna halva tanken med spolarvätska. Det brukar fungera rätt bra. Extra kul är det om idiotjäveln bakom har en stylad bil och kommer direkt från biltvätten. Det är nästan så att jag skulle vilja ha en speciell spolning och behållare för detta ändamål och då skulle jag fylla den med sirap och matolja. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
llesrof skrev: Det är nästan så att jag skulle vilja ha en speciell spolning och behållare för detta ändamål och då skulle jag fylla den med sirap och matolja. :mrgreen:
Frågan är vem som är farligast i trafiken. Den som ligger för nära eller du som spolar spolarvätska? Är det inte enklare att bara byta fil för dig som ändå inte vill köra för fort än att starta ett krig med tveksamma medel....... :roll:
av llesrof
Emiljonsson7 skrev:
llesrof skrev: Det är nästan så att jag skulle vilja ha en speciell spolning och behållare för detta ändamål och då skulle jag fylla den med sirap och matolja. :mrgreen:
Frågan är vem som är farligast i trafiken. Den som ligger för nära eller du som spolar spolarvätska? Är det inte enklare att bara byta fil för dig som ändå inte vill köra för fort än att starta ett krig med tveksamma medel....... :roll:
Ett snabbt svar, eller snarare en motfråga: hur i sjutton kan den som spolar rutan utgöra en större fara än den som ligger för nära? Svaret är ju så uppenbart så att man inte ens behöver besvara frågan och jag utgår från att din fråga är retorisk och att det egentligen är något annat du vill belysa. Det är intressant att du utgår från att jag ligger i fel fil och vill jävlas med de som vill köra om. Antingen menar du att jag ligger kvar i vänsterfilen och leker privatpolis genom att blockera för de som vill köra fortare, eller så menar du, och det kan jag inte på allvar tro att du menar, att jag skall köra över i mötandes fil för att släppa förbi ärkepuckot som ligger upp i röven på mig och vill om, när du säger att det vore enklare för mig att byta fil än att spola rutan? Förklara gärna hur du har tänkt, men jag tror nästan att du har missuppfattat mig och att jag kanske vart otydlig tidigare med tanke på att något tidigare inlägg handlade om folk som låg och blockerade i vänsterfilen. Eftersom jag själv blir irriterad över folk som sniglar sig fram i vänsterfilen så kommer det aldrig att inträffa att jag gör på samma sätt. Håller jag mig i rätt fil och någon visar att de tänker köra om flyttar jag mer än gärna på mig, men om de bara ligger när för att, ja, jag kan inte komma på någon bra anledning, så är det deras problem. Håller jag hastigheten och de inte tänker köra om så har de fan inget uppe i min bakre stötfångare att göra. Så enkelt är det. Det är inte helt ovanligt att det kommer någon imbecill jävel i full fart i (påfallande ofta) en Audi med en massa tingel-tangel och lägger sig precis i röven på en. Bara för att..? Antingen håller man vettig avstånd eller så minskar man avståndet för att förbereda sin omkörning och genomför den. Man kan faktiskt förbereda en omkörning utan att för den sakens skull demonstrativt lägga sig två ångström bakom någon. Då tömmer jag mer än gärna både spolarvätska, ricinolja och sillspad på fanskapet :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Då är vi överens :D Det jag menade var precis som mitt inledande inlägg, dvs att ligga i vänsterfilen och blockera under gällande hastighetsgräns eller att inte uppmärksamma trafik som vill förbi.

Men jag skulle själv aldrig dra på spolaren bara för att någon ligger nära. Att personen i fråga får alla stenskott räcker som straff och spolarvätskan vill jag behålla själv:lol:

Med trafikfara att spola menar jag att du faktikt tappar lite sikt någon sekund om du ligger bakom och sedan kommer personen i bilen bakom spola sina rutor i sin tur och bilen bakom och bilen bakom.....och den som låg direkt bakom kommer garanterat bli vansinnig och hitta på massa dumheter som kommer vara farligt för er båda och alla omkring. Det leder bara till massa onödig agressivitet trycker jag och det är det som gör det farligare.

Men detta med beteende i trafiken är superkänsligt. Jag har tom råkat ut för de som blir vansinniga om man kör om i högerfilen på en 4-filig 70-väg trots att detta är lagligt. När jag körde hoj så var det livsfarligt. På något sätt fattar inte alla trafikreglerna eller att man hjälps åt i trafiken. Men allra värst är de som kör bil men ägnar allt annat under bilfärden att tänka på bilen eller trafiken. Jag ser dagligen de som läser både morgontidningen och t.o.m. pocketböcker på ratten i morgontrafiken (ja det är sant). Det är ju jättepraktiskt när tafiken går långsamt i morgonrusningen......

I sommras tror jag iofs att ouppmärksamheten berodde på att man inte kör på de vanliga vägarna samt att bilarna var så fullpackade att de inte såg ut bak samt att sidospeglarna var inställda på fel förare = blind bakåt.

Det är lite intressant att åka bakom en bil och titta om du kan se förarens ögon i mittbackspegeln. I många fall kan du inte det för den används som sminkspegel eller för att kolla att rakningen blev bra.......Det tror jag också är en bidragande orsak till kass uppmärksamhet bakåt.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]