Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackansglt
mathias850 skrev:japp nu har jag provat. och ja relät hörs. alltså måste de va så att kompressorn har gett upp! :cry:
Har en extra kompressor liggandes till en 850 96. Den är schimsad till rätt avstånd och kopplingen drar.
PM:a om intresse finns att köpa den.
av mathias850
Mackansglt skrev:
mathias850 skrev:japp nu har jag provat. och ja relät hörs. alltså måste de va så att kompressorn har gett upp! :cry:
Har en extra kompressor liggandes till en 850 96. Den är schimsad till rätt avstånd och kopplingen drar.
PM:a om intresse finns att köpa den.
ofan. hur mycket vill du kränga den för då? de borde väl va likadan kompressor som till min 855. 95a
Användarvisningsbild
av Zell
Såg i en annan tråd nyligen att relät ändå kan vara kasst, fastän det klickar. Vet inte om det stämmer.
Så om du har möjlighet att bara låna ett e.d. i felsökningssyfte kanske du har turen i oturen att slippa riva.
av xxargs
Har du kolla om du övh. får ström fram till kompressorns magnetkoppling ännu ? (kollas med voltmeter/testlampa)

har du ingen ström där så hjälper det inte att byta kompressorn.

Man kan inte bara byta i blindå - man måste felsöka också - annars kostar det bara en massa pengar utan att det löser problemet.

Du kan tex. prova att mata kompressorns magnetkoppling direkt från batteriets +12 Volt direkt och se om den drar med ett 'kläpp' och att navet börja snurra när man sedan startar motorn, om inte, prova vid avstängd motor att trycka till på utsidan av remskivan för hand mot kompressorn och se om det klickar till.

om det förstnämda händer - så har du fortfarande ett styr/elfel som behöver utredas och då hjälper det inte att byta kompressor.

Måste man hjälpa till för hand för att magnetkopplingen skall dra så behöver kompressorns shimsas om (se trådar ang. detta)

När kompressorn snurra igång så kolla snabbt med handen om grova AC-röret ut från torpedplåten (den som går till kompressorn om man följer rörledningarna) blir kall (ventilationen inne i bilen på låg fart), den brukar bli fort kallare inom 10 sekunders kompressordrift - om så grattis, du har i allafall lite gas/köldmedie kvar. Blir den inte kall, kör inte kompressorn mer än 30 sekunder då när det inte blir kallt så indikerar det att du inte har någon köldmedie kvar.
av mathias850
xxargs skrev:Har du kolla om du övh. får ström fram till kompressorns magnetkoppling ännu ? (kollas med voltmeter/testlampa)

har du ingen ström där så hjälper det inte att byta kompressorn.

Man kan inte bara byta i blindå - man måste felsöka också - annars kostar det bara en massa pengar utan att det löser problemet.

Du kan tex. prova att mata kompressorns magnetkoppling direkt från batteriets +12 Volt direkt och se om den drar med ett 'kläpp' och att navet börja snurra när man sedan startar motorn, om inte, prova vid avstängd motor att trycka till på utsidan av remskivan för hand mot kompressorn och se om det klickar till.

om det förstnämda händer - så har du fortfarande ett styr/elfel som behöver utredas och då hjälper det inte att byta kompressor.

Måste man hjälpa till för hand för att magnetkopplingen skall dra så behöver kompressorns shimsas om (se trådar ang. detta)

När kompressorn snurra igång så kolla snabbt med handen om grova AC-röret ut från torpedplåten (den som går till kompressorn om man följer rörledningarna) blir kall (ventilationen inne i bilen på låg fart), den brukar bli fort kallare inom 10 sekunders kompressordrift - om så grattis, du har i allafall lite gas/köldmedie kvar. Blir den inte kall, kör inte kompressorn mer än 30 sekunder då när det inte blir kallt så indikerar det att du inte har någon köldmedie kvar.
har inte mätt ännu. får kolla de först. om jag nu inte har ström dit de så borde väl min s70 97a relä passa till min 855 95a?
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]