Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joelp
Hej alla,

jag var och provkörde en S60 2.4T -03 igår och märkte att det var väldigt lätt att trycka ner kopplingspedalen. Inte det fina jämna motståndet som brukar vara på S60. Dock funkar kopplingen som den ska och pedalen går upp osv. Kan det vara en sliten fjäder till kopplingspedalen eller nåt?
Hej,

Jag hade absurt lätt koppling på en 850, hittade aldrig nogon konkret orsak varför. Det enda jag hittade under "felsökning" som var lite skumt var att det var lite fuktigt runt damasken vid den cyllindern som sitter mot torpedväggen under instrumenteringen.

Varför felsökte jag kan man fråga sig, jo för att min koppling slutade fungera efter en motortvätt (ej högtryckstvätt) :shock:. Fick fart på kopplingen igen efter att jag lade in en växel, tryckte ned kopplingen och körde startmotorn.

Hade bilen i ungefär 2 år och kopplingen funkade normalt förutom att den gick lätt och incidenten med motottvätten då förståss 8).

Så förhoppningsvis behöver du inte ora dig.

VH Micke

PS. Av vad jag har förstått/tror så är det inte fjädern på pedalstället som ger det där "rätta" motståndet, den sitter där bara för att pedalen skall åka tillbaka i rätt läge.

Verkar gå inaktivera ventilen via "Orb[…]

Mäta MAF sensor

Bytte MAP-sensor idag men förgäves.. P0[…]

Stefans 968

Nya Brembo i fram beställda, va lite meck att[…]

@Lövet , Kanske i den ordningen vi få[…]