- mån 16 aug 2010, 21:53
Hej!
har nyss köpt en s60 2,4t från 2001!
har lite funderingar bara ang turbon! hade en passat 1,8t innan från 1997 och turbon på den känndes totalt olika denna! visst det är olika bilar men när jag gasade på med passaten så drog turbon rejält,framhjulen nästan släppte från asfalten, på volvon är den mycket tamare känns knappt tycker jag, hörs inte heller som på passaten det liksom ven i den! har aldrig kört en volvo med turbo innan denna och vet inte hur det ska vara! ska tillägga att passaten var chippad så den hade ca 195hk men volvon har ju 200hk!
kanske är en korkad fråga för den som är hemma på volvo men det är inte jag så hoppas någon kan svara!:-)
läste av motorn med bsrs-ppc och fick först felkod-ECM-6806 betyder något av nedanstående:
CM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too high. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too low. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too high
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too low
ECM-6806 Turbocharger (TC) control valve, flow fault. Pressure too low
raderade dessa och körde en stund men inga nya hade kommit upp!
funderade om det kunde vara nåt fel på magnetventilen för turbo trycket(den som sitter på sidan av luftburken)
kopplade ur den och körde test igen fick då felkode ECM-6800 betyder nåt av nedanstående:
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing. Permanent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high. Permanent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low. Permanent fault
ECM-6800 Variable nozzle turbo (VNT) governor. Signal too high
ECM-6800 Variable nozzle turbo governor. Signal too low
kopplade i den igen och raderade alla felkoder körde en sväng, testade igen med ppcn men inget nytt så den verkar fungera! det konstiga är att när jag kopplade ur den och körde så märkte jag ingen eller väldigt liten skillnad på bilen! borde det inte vara stor skillnad??
skulle vara jätte snällt om någon kunde göra ett utlåtande eller ge tips hur jag kan testa om turbon verkligen fungerar eller om bilen går som en vanlig med sugmotor??
bilen går bra i övrigt rycker inte eller liknande och inga problem att köra fort..
Mvh
har nyss köpt en s60 2,4t från 2001!
har lite funderingar bara ang turbon! hade en passat 1,8t innan från 1997 och turbon på den känndes totalt olika denna! visst det är olika bilar men när jag gasade på med passaten så drog turbon rejält,framhjulen nästan släppte från asfalten, på volvon är den mycket tamare känns knappt tycker jag, hörs inte heller som på passaten det liksom ven i den! har aldrig kört en volvo med turbo innan denna och vet inte hur det ska vara! ska tillägga att passaten var chippad så den hade ca 195hk men volvon har ju 200hk!
kanske är en korkad fråga för den som är hemma på volvo men det är inte jag så hoppas någon kan svara!:-)
läste av motorn med bsrs-ppc och fick först felkod-ECM-6806 betyder något av nedanstående:
CM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too high. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Flow too low. Permanent/Intermittent fault
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too high
ECM-6806 Turbocharger (TC) control system flow fault. Signal too low
ECM-6806 Turbocharger (TC) control valve, flow fault. Pressure too low
raderade dessa och körde en stund men inga nya hade kommit upp!
funderade om det kunde vara nåt fel på magnetventilen för turbo trycket(den som sitter på sidan av luftburken)
kopplade ur den och körde test igen fick då felkode ECM-6800 betyder nåt av nedanstående:
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal missing. Permanent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too high. Permanent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low. Intermittent fault
ECM-6800 Turbocharger (TC) control valve. Signal too low. Permanent fault
ECM-6800 Variable nozzle turbo (VNT) governor. Signal too high
ECM-6800 Variable nozzle turbo governor. Signal too low
kopplade i den igen och raderade alla felkoder körde en sväng, testade igen med ppcn men inget nytt så den verkar fungera! det konstiga är att när jag kopplade ur den och körde så märkte jag ingen eller väldigt liten skillnad på bilen! borde det inte vara stor skillnad??
skulle vara jätte snällt om någon kunde göra ett utlåtande eller ge tips hur jag kan testa om turbon verkligen fungerar eller om bilen går som en vanlig med sugmotor??
bilen går bra i övrigt rycker inte eller liknande och inga problem att köra fort..
Mvh
- By Okalettos