Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är inget relä i vanlig mening, utan på elmotorn sitter det en halvmånformad kontaktplatta. Den har kommit ur läge en liten aning, och går att justera, om man vet hur man skall göra.
Jag hade samma fel på en 245, men överlät det på en verkstad i samband med service.
På Misab's sida hittar du en "drös" med spränsgskisser på olika förgasare. Leta upp din modell där och kolla vad nålar och munstycken heter. Alla Strombergförgasare går inte att justera under drift, om jag har fattat det rätt. Och jag har inga tabeller på vilka det är just nu, men det kanske du vet själv?

En hel del teori bör du kunna inhämta på den här sidan: http://www.braigasen.com/Forgasarjustering.htm
Det är möjligt att du kan ta en annan motor med plattan, men jag har läst bl.a. på detta forum om fler som har haft problemet, så det kanske är lite av ett standardfel på äldre motorer? Och hittar du en gammal motor så kan det ju vara lika dant på den.
Men visst, om du har två, så har du den ena att experimentera med och den andra i bilen.
När du ändå jobbar med det, passa på att smörja upp så mycket du kommer åt på allt som rör sig i leder och länkar, kugghjul och lager. Förmodligen är det kärvande leder som rubbar kontaktplattan? (Min hypotes)
På torkarmotorn sitter det ett lock med två skruvar, mitt i mellan de tre infästningarna i torpedväggen. Lossa dom två skruvarna och lyft bort locket.

Där under hittar du kontaktplattan och två stycken stift som glider på plattan. Kontakten och stiften går att lyfta bort för att komma åt bättre. Rengör kontaktplattan med något trevligt, en liten trasa och lite wd40 till exempel. Grejen är den att kontaktplattans mekanik gör att när man släpper torkarspaken så gör plattan så att motorn fortsätter att få ström tills torkarna är i utgångsläga, då bryts strömmen. Men om det är skit, fett, vatten etc i/ på kontakterna så kan det räcka för att bibehålla strömmen när kontakterna lämnar sina spår. Upptäckte detta när jag smorde min torkarmotor lite väl generöst, så efter att ha torkat ur den ett par gånger så fungerar den bra igen.
åter till tändning och förgasare. byt membranet i allafall för att se om det blir bättre.bytte mitt för en månad sedan kostade ca 50 kr på mekonomen och tar en kvart att byta. och tändningen.när du ställer den så ska du dra loss vakumslangen till fördelaren.

Föredrar sim i bilen, slipper koppla upp mobi[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]