Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ojsann
Hei,

jeg er ny på forumet her, men har fulgt med på forumet siden mars da jeg fikk min MY10 V70 2.4D.

Er det noen andre som har erfaringer med at diesel ikke renner ner i tanken fort nok ved fyllning? Spesielt hvis tanken er nesten tom, så fyller røret seg opp, med resultat at pumpen stopper opp, og litt diesel spruter ut. I starten må jeg fylle i veldig sakte tempo.

Kan det være utluftingsventil som er blokkert?

Veldig irriterende, det blir vel en tur til Bilia for å klage, det skal jo ikke være sånn. Hadde vært fint å vite hvis det finns mer info om dette før jeg kontakter Bilia.
Har du fyllt diesel i utlandet og hatt dette problemet også?
Har for meg at det er større trykk på pumpene i Norge, og at det derfor fylles for raskt. Har faktisk opplevd dette selv. :-(O) Og bare på pumper i Norge.
Mange stasjoner har derfor en trykknapp for fylling enten for lastebil(høyt trykk) eller personbil.
Bare en mulig forklaring.
Twendor
Hei,

takk for svar! Jeg har ennå ikke vært i utlandet med bilen, knapt nok utenfor fylket, defor blir det mest fylling på min lokale Jet-stasjon. :-)

En sånn knapp har jeg ikke sett, men det visste jeg ikke om at det fantes heller, så takk for det! Skal se om jeg finner en sånn knapp der neste gang, i verste fall får jeg prøve litt forskjellige pumper og se om det er forskjell.

Det går jo an å justere mengden til en viss grad med pistolen, men jeg syns det var svært lite som skulle til før det kom i retur opp igjen, og særlig i starten da tanken var nesten tom.
JAg har haft det problemet en gång och då var det på en pump med knappval. Ibland är det 2 knappar, en för personbil och en för lastbil, denna har jag för mig bara fanns knapp för lastbil. Den kanske inte hade gått tillbaka ordentligt så jag fick för högt tryck.

Oftast så blir det lite mer kladdigt runt handtaget på sådana pumpar så jag föredrar pump för endast personbil.
Det är vissa pumpar som verkar ha det här problemet. JET macken vid Halmstad norra infart, t.ex.
Vissa pumpar är hopplösa medan andra fungerar klockrent, av OKQ8 pumpen i Sveg lyckades jag i påskas endast få in ett par liter diesel (i tom tank) då den slog av hela tiden. När jag betalade mina få liter i kassan, och beklagade att jag var tvungen att leta mig vidare till annan pump, nämnde dom att vissa bilar har stora problem med just denna pump och att de söker åtgärda den kontinuerligt... Som jag förstod var det en kombinerad lastbil/personbilspump och att det är pumptrycket som spökar (kollade att den var inställd för personbil vid tankningen).
Har själv tankat på OKQ8 i sveg flera gånger utan problem... kanske är olika tryck olika dagar... Men jag hade högt tryck i tankningen (har den verkligen valbart tryck? har för mig att den alltid har tankat fort.)
lobbysleeper skrev:... (har den verkligen valbart tryck? har för mig att den alltid har tankat fort.)
kanske jag blandar ihop att den hade valbart tryck med annan pump i Sveg (Preempumpen längre österut efter Vallarvägen?), förhoppningsvis är OKQ8 pumpen åtgärdad nu :)
Hei,

Takk for nyttig bakgrunnsinformasjon fra alle her.

Det har vært på min "faste" Jet-stasjon jeg har opplevd problemet.

Nå har jeg sendt epost til Jet og forklart problemet, det blir litt interessant om de kan gjøre forbedringer
Service Subaru XV

Vi körde några mil i helgen, och den fu[…]

Nej, men jag ville förtydliga om nu någ[…]

D4 VEA dricker olja

Hoppas du fortsätter att uppdatera oss n&aum[…]

Kontakten för släpvagnsbelysning

Jag är inne på dessa sedan tidigare, m[…]