Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av raggarrune
Hej,
Har en 940-92 b230fb som går riktigt riktigt illa.
Bilen går inte på alla cylindrar och stannar efter en liten stund. Den svarar inte när man gasar men det smäller i luftburken. Lamdalampan är tänd. Jag har bytat tänddelar men hjälpte inte. vad kan det vara för fel? Jag ska byta bränslefiltret imorgon men kan det vara det?
Kan katalysatorn ha med det att göra?
Kan kamremmen ha hoppat över nån kugg?

Kom gärna med tips

Markus
av rd350
Kan vara kamremmen som du skriver men mest troligt är luftmassemätaren kass, drar du av kontaktstycket till denna så ska bilen gå märkbart bättre (men inte bra) då går den i "halta hem"läge. Kör felkoder först.
av volvoyamha
Hmm känns som lamban är dålig. Byt lamban funger den inte då. Så kanske dú skall gå vidare på det du sa med bränsle filtret att den gick bättre en stund rensa/rengör soppa rören och kolla så dom inte är sprucken och dålig. hjälper inte detta gör en nollning av motorn. hjälper inte dettta är förmdolligen tändningen felställd.

Mvh Volvoyamha
av Lenkan1
Prova med att spruta lite startgas runt motorn, speciellt vid insuget.
Min 940 -92:a gick lika illa, bluddrade och small och hade kanppt någon tomgång alls. Fick lite olika felkoder. Var inne på att skrota kärran, men sen provade jag att spruta lite startgas runt motorn och den gick upp i varv. På min var det insugspackningen som hade gett upp. Böt den och nu går den som en klocka igen. 29 000 mil på mätaren och går hur bra som helst!
av raggarrune
Bytade lamdasonden och nu går bilen som den ska. Trodde inte att en trasig lamdasond kunde göra att bilen går så dåligt.
Tack för hjälpen.'

Markus
av volvoyamha
Bra att felet löst sig. Lamban styr en del i data systemet i bilen. Den behandlar välkl typ avgasvärdena och ställer in bränsle blndning med bland annat info från den. Så en trasig lambva kan gör mycket!

Mvh volvoyamha

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]