Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Har fått problem med 740n igen..
Bytte för ett tag sedan topplockspackning och sen dess har bilen gått bra i ca 700 mil. Blev dock tvungen att köra den i rätt hög fart i ca 100 mil (dock inte värre än den ska klara egentligen), och nu har följande problem dykt upp:

1 Den svarar dåligt vid gaspådrag, i princip går den inte över ca 3000 varv.
2 Något svårstartad emellanåt, startmotorn får gå många varv (Detta började efter packningsbytet. Som en del av felsökningen bytte jag dock även till andra begagnade spridare vid det tillfället, vilka jag misstänker orsakat startproblemen).
3 Verkar bli högt tryck i kylsystemet, en slang började läcka i samband med när jag märkte att den inte varvade.

Jag misstänker att topplockspackningen har gått igen, toppen planades aldrig, men symtomen är inte likadana. Förra gången var det hål mellan två cylindrar, men bilen varvade i princip som vanligt på det två återstående cylindrarna.

Någon som har någon idé? Kompprov ligger väl nära till hands antar jag.. ska försöka få till det under helgen.
Senast redigerad av 1 NikoTheTiger, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Några frågor.

När du drog bultarna till topplocket, i vilken ordning drog du dom. Säg att vi numrerar från torpeden och övre raden är ojämna nummer, alltså 1,3,5,7,9 är övre bultar och 2,4,6,8,10 är undre bultar. Jag vill alltså veta om de t.ex började med 5,6 och så vidare.

Vilken typ av bultar hade du, den gamla jämntjocka typen eller den nyare med en tunnare mttdel?

Kontrollerade du att gängorna var rena från smuts och inoljade.

Med vilka moment drog du.

Mvh GK
av NikoTheTiger
Kommer inte ihåg exakt hur jag drog bultarna, men vill minnas att jag drog dem från mitten och utåt. Följde i princip instuktionerna i haynesmanualen, och drog alltså först till ett visst moment och sen till nästa moment och sen 90 grader (om jag inte minns fel). Använde nya bultar från mekonomen och oljade in allt ordentligt. Toppen sattes dock tillbaka som den var, trots att den inte var helt plan (fast inom toleranserna enligt haynes), särkilt där packningen brustit. Möjligen lite dumt, men behövde få ording på bilen snabbt då.

Kollade förresten felkoder också, och fick ut 231, lambdareglering. Men den lär väl ha kommit av att bilen tröttnar vid 3000 varv.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gör ett kompprov innan vi går vidare.

Vad jag förstår har du följt rätt procedur när du drog locket men det är nog lika bra att kolla om det är packningen igen.

Mvh GK
av NikoTheTiger
Har nu kollat lite mer med 740n:

1. Kompprovet genomfört --> 11 bar på alla cylindrarna
Således antar jag att topplockspackningen är ok.
2. Stiften kollade, ser helt ok ut.
3. Läckande kylarslangen bytt.
Verkar inte bli något speciellt tryck i systemet nu, kanske var det en ren tillfällighet att slangen sprack?
4. Kollat att kamremmen ligger rätt, vilket den gör.

Funderar nu på om det kan vara fel på bränslepumpen, filtret eller bränsletrycksregulatorn, så att det inte kommer fram tillräckligt med bensin. Bilen går vad jag märker som vanligt på låga varvtal och tomgången är stabil.

Någon som har några andra ideer eller förslag?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Är nog en bra ide att kontrollera bränslesystemet. Det kanske bara är ett ingensatt bränslefilter.

Mvh GK
av NikoTheTiger
Har kollat vidare med 740n, och felet är nu mer eller mindre fixat. Det visade sig vara en igensatt katalysator som orsakade att bilen knappt gick, så tills jag får tid och ork (och besiktning nalkas) kör jag utan kat.. Som tur var så bytte jag aldrig pumpen och filtret, så blir till att åka och byta dessa mot en ny katalysator.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]