Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne44
Hej,skall slangen mellan termostat/kylare vara "stenhård"? Har aldrig kännt efter innan.

Tycker att tempen går upp väldigt snabbt(Kör bara 700meter så är tempen uppe) till att sen hålla sig perfekt.

När jag lossar expationskärlslocket så blir slangen i mitt tycke normal igen.

Har gjort ett test för att utesluta avgaser i kylvattnet,allt ok.

Någon som vet om det är normalt?

Mvh/Janne
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Beror på vad har du för yttertemp då den blir snabbt varm? Tyder bara på att du har en termostat som gör sitt jobb :)

Vet inte om slangen ska vara stenhård, men kylarsystemet är under tryck för att du ska ha en högre kokpunkt på vattnet

/Kalle
av janne44
~Kalle~ skrev:Beror på vad har du för yttertemp då den blir snabbt varm? Tyder bara på att du har en termostat som gör sitt jobb :)

Vet inte om slangen ska vara stenhård, men kylarsystemet är under tryck för att du ska ha en högre kokpunkt på vattnet

/Kalle
Körde samma sväng med kompisens golf och den gick knappt upp i temp.

Kännde på hans slang efter jag kört hans bil varm,och den var i mitt tycke bra(Som min är när jag öppnat expationskärlslocket och släppt ut trycket).alltså "lagom" hård.
I locket till expansionskärlet finns en ventil som skall öppna vid ett bestämt tryck, den kanske är igensatt eller ur funktion i ditt fall så att det blir för högt tryck i kylsystemet.

Mvh GK
av *pettson*
Bilen har trycksatt system. Det står på ditt kylarlock vid vilket tryck den ska öppna. Men går bilen upp fort och sen håller sej där även efter körning om du går ned på tomgång så föreligger inget fel. Golfen är snarare den som bör ta en kontroll. Dom kör dock med lägre vattentemp.
av janne44
*pettson* skrev:Bilen har trycksatt system. Det står på ditt kylarlock vid vilket tryck den ska öppna. Men går bilen upp fort och sen håller sej där även efter körning om du går ned på tomgång så föreligger inget fel. Golfen är snarare den som bör ta en kontroll. Dom kör dock med lägre vattentemp.
Okej,var lite rädd att det var avgaser som gjorde slangen så hård.
Det försvinner ju vatten,cirka 7dl på 30mil.

Har provtryck systemet utan resultat. Inga avgaser i vattnet. Nytt kylarlock.

Det knepiga var/är att det ej har funnits några spår efter läcka vare sig under bilen på asfalten eller någon annan stanns.

Men förra söndagen när jag startade bilen så slammrade den i ventilerna rätt kraftigt.
Jag parkerade bilen och den fick stå i 3dagar. Då se på f-n så fanns det en jätteliten fläck med glykol under bilen.

Hur jag än sökte så såg jag ingen läcka eller kunde spåra var glykolen kom ifrån.

Får lämna in den för provtryckning igen :( .

För läcker gör den ju.

Är 7dl på 30mil mycket?

Kan det vara toppen ändå,nu då den börjat att slammra i ventilerna.
Knackandet kommer och går.

Mvh/Janne
av *pettson*
7dl på 30 mil är mycket. Det är mera än den bör läcka på ett år.
Slamrandet i ventiltryckarna beror inte på vatten sålänge oljan är fin. Det hör antingen till slitage, eller till att du har ett problem med oljetrycket av nån anledning.
av janne44
*pettson* skrev:7dl på 30 mil är mycket. Det är mera än den bör läcka på ett år.
Slamrandet i ventiltryckarna beror inte på vatten sålänge oljan är fin. Det hör antingen till slitage, eller till att du har ett problem med oljetrycket av nån anledning.
Okej,TACK för upplysningarna. Mvh/Janne
av janne44
*pettson* skrev:Bilen har trycksatt system. Det står på ditt kylarlock vid vilket tryck den ska öppna. Men går bilen upp fort och sen håller sej där även efter körning om du går ned på tomgång så föreligger inget fel. Golfen är snarare den som bör ta en kontroll. Dom kör dock med lägre vattentemp.

Hej igen,efter en provtryckning till ,så hittades läckan :D . Det var kylaren som fuktade lite.
Funkar kylartätning bra? Biltemas/Mekonomens? Vilken är bäst?
Mvh/Janne
av *pettson*
janne44 skrev:

Hej igen,efter en provtryckning till ,så hittades läckan :D . Det var kylaren som fuktade lite.
Funkar kylartätning bra? Biltemas/Mekonomens? Vilken är bäst?
Mvh/Janne
Nej.. har läcka hittats byter man kylare.
Den andra skiten har man om det händer längs vägen så man tar sej hem. INGEN kylartätning som går att köpa är för permanent lagning.

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]