Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
Jag undrar om någon kan ge mig råd angående detta problem.

Bilen gick fint när jag ställde ner den på kvällen, nästa dag så startar den bara på 4cylindrar! Inget oljud eller liknande uppkom vid starten.

Har mätt upp på verkstad att jag inte får någon som helst kompression på 5:e cylindern, de andra är OK, har provat med att ha i lite olja i cylinder för att åstakomm högre tryck men utan framgång.
Har även provat med att ta ur tändstiftet och ansluta tryckluft via en adapter, men luften strömmar bara rakt igenom cylindern och ut ur avgasröret.

Kan man på något sätt avgöra om det är en eller två lyftare som hängt eller om det är en eller två ventiler som bränt, utan att behöva riva ner toppen?

Mycket Tacksam för svar för att slippa en massa onödigt jobb.

Mvh.
Kurten
du kan ju börja med att lyfta på kamaxelkåpan och se om någon ventil är nertryckt utan att kammen ligger på.

Du kör inte på för tjock olja? har hänt mig en gång att en ventil fastnade i öppet läge när jag råkade slå i för tjock olja i min saab 9000
Hej!
Det var en utblåsningsventil i 5:e cylinder som det gått en flisa ur.
Så jag rev ner hela toppen och bytte ventilen samt slipade in alla de andra 19 ventilerna, bytte ventil tätningar och topplockspackning och sedan har den gått bar hela vintern.

Mvh.
Kurten
Värmare XC60 22-

Och då va motorn 25 grader varm alltså[…]

Bromsrör höger fram

Är nipplarna avsedda för enkel eller du[…]

Hej Per. Jag har nämligen samma problem nu. […]