I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av solob20
Hej

Jag har startproblem med en B20 och Weber förgasare, sitter i en båt.
Problemet är att den är väldigt svårstartad kall.
Det har den varit tidigare också, men efter problem för ett par veckor sedan då den bara la av när jag var på en tur, så har det blivit värre.
Har kollat tändsystem, bytt bränsleledningar, pump.

Har gnetat med startmotor, och handpump, men omöjligt, och soppa är framme. Lite startgas, så går den igång direkt
Därefter startar den hur lätt som helst.

Vad kan detta vara? Nåon som haft liknande problem?
Det är när den stått kall några dagar som jag får problem. Är jag på tur, och startar dagen efter går det också bra.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Choken är inte mycket att hurra för i tex DCD 28/36, 36/36 om det är en sån du har, dom har accpump och om man pumpar på garen så pumpas bränsle fram i en stråle ner mot gasspjället. prova att ta lör filtret och gasa med gasreglaget så ser du om du har accpump, kan räcka att choka och pumpa med gasen några gånger så startar den lättare.
av Televinken
solob20 skrev:Hej

Jag har startproblem med en B20 och Weber förgasare, sitter i en båt.
Problemet är att den är väldigt svårstartad kall.
Det har den varit tidigare också, men efter problem för ett par veckor sedan då den bara la av när jag var på en tur, så har det blivit värre.
Har kollat tändsystem, bytt bränsleledningar, pump.

Har gnetat med startmotor, och handpump, men omöjligt, och soppa är framme. Lite startgas, så går den igång direkt
Därefter startar den hur lätt som helst.

Vad kan detta vara? Nåon som haft liknande problem?
Det är när den stått kall några dagar som jag får problem. Är jag på tur, och startar dagen efter går det också bra.
Det verkar som ett acc.pump bekymmer. Choken är ingen höjdare på 28/36 eller 36/36, den funkar på det viset att den ger lite mer soppa när man påverkar chokereglaget, typ stromberg / SU.
Vad händer när du pumpar med gasen, om du gasar med motorn avstängd och kikar ner i halsringen på gasaren så bör det komma en hyfsad stråle med soppa. Gör det inte det har du fel på acc. pumpen. När man startar en B20 med weber och motorn är kall så är det bra med ett par extra tryck på gasreglaget direkt innan starten.
Användarvisningsbild
av Hasse63
den funkar på det viset att den ger lite mer soppa när man påverkar chokereglaget,
Alla förgasare med chok ger mer bränsle då man aktiverar/använder choken, eller ska det om det är funkerande.

Var det inte lika bra att du kopierade mitt svar :D :lol: :D :wink:
av Televinken
Hasse63 skrev:
den funkar på det viset att den ger lite mer soppa när man påverkar chokereglaget,
Alla förgasare med chok ger mer bränsle då man aktiverar/använder choken, eller ska det om det är funkerande.

Var det inte lika bra att du kopierade mitt svar :D :lol: :D :wink:
Oj...vad hemskt... :-O)

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]