Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Japp har nu bytt LMM och blivit av med felcode P1171 har nu P1238 lär vara volvos ECM6806
Felet uppträder som pumpande tomgång ´särskilt vid kall rova och sedan tvekande kraft vid olika varvtal ungefär Bööövroom Bööö :-)
Har fått för mig att turbon lever sitt eget liv.
Läste om någon magnetventil på luftbuken som skulle kunna vara boven, vad är det för en rackare???
Senast redigerad av 3 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.
Så där ja nu blev det rätt skrev fel "felkod" i mitt inlägg...
Har kollat magnetventilen i"bänk" och den öppnar och stänger som den skall så den verkar det inte vara tipps någon?
Jag har kollat slangarna dock inte minutsiöst (startgassprejat) och kollat att inte klamren till de grova tryckslangarna är kassa, skall kolla ytterligare en gång lite mer strukturerat i morgon.

Hade problem med gaspjället på min andra V70 (01:an) men har för mig att det bara var vid tomgång som det spökade med den.
Nu så är det som om den tappar ork då och då även under axeleration + att jag får kod P1238
Det troligaste är att motorn inte får tillräckligt med bränsle. Du bör kanske byta bränslefilter och kontrollera att trycket i bränslesystemet är OK, kontrollera även Bränsletrycksregulatorn (BTR).

Du kan ha ett igensatt luftfilter vilket bör kollas.
Kan även bero på sliten kamrem eller slitna hjul för densamma.
En annan orsak kan vara en läckande toppackning eller slitna kamnockar.

Mvh GK
Filtren är bytta och dito remmen med tillhörande hjul/sträckare kamnockarn har jag ej mätt men betvivlar att det är där felet ligger då detta uppkommit plötsligt och inte är sakta smygande tendens.
Toppackning skulle ge ytterligare symtom med bla rök ur blåset eller "grädde" i oljan.

BTR har jag ej kollat vet du vilket tryck som det skall vara i sys under last?
Jag kan ju kolla på den andra...
E ju inte säker på var man får ett bra utag att mäta på, har iofs klurat ut hur man delar på kopplingen ovanför railen... :)
Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hi[…]

Kom ihåg att bläsa utt EGR-köleren[…]

Tack, har kikat på den men ser verkligen ut […]