Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Björn92
Tjena, är en kille på 18 år som precis fixat första bilen med farshan, Trycklagret var sönder så har lagat det + stabilisatorer, kamrems bytte osv.

Är nybörjare och har nästan ingen kunskap om hur saker och ting går till därför undrar jag lite vad man kan göra med bilen, Motor och växelåda verkar vara jätte bra, den har dock blivit körd av en mindre begåbvad kille som har en kraftig bly fott och med andra ord gasar extremt mycket.. frågan är om bilen har tagit någon större skada av detta?
förövrigt är det en fin bil verkar som sagt gå jätte bra, har dock lite problem med turbon eller något den går inte som den borde, turbon är inte sönder men vi har haft problem att sätta ihop bilen och visst går den bra men inte riktigt så bra som den ska... bilen är 1stegs chipad och har 290 hk

bilen är lite sliten invändigt men inget större, förar sätet och lite i dörrarna.

Tänker på att köpa ett nytt avgasrör men som sagt vet jag inte vad jag behöver, det nuvarande är sönder rostat har ett mega hål i slutröret.

Någon som har några bra sidor man kan kolla på?
är som sagt 18 och plånboken är inte allt för stor :(
Tid kan jag läga på den men pengar är ett större problem, men som sagt jag tänker på att fixa ett sportluftfilter (öppet)? och kanske ett nytt avgassystem.

Har någon tips på hur man kan styla bilen lite eller trimma den lite hade jag varit enomrt tacksam :)

/mvh björn
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Hårt körd behöver inte spela så storl roll så länge den är skött ordentligt. Visst slits det hårdare, men en lungt körd bil som inte skötts kan vara ett avsevärt sämre köp. Att den inte går ordentligt kan bero på många saker.

Det billigaste om man ska ha nytt system är att bygga själv, men det kräver ju kunskap och gärna en svets. Ska man köpa färdigt lär man fundera på om man ska ha nytt hela vägen och om ljudet är det viktigaste eller inte.

http://www.bsrab.se eller ww.jt-tuning.se kan man kika in på bland andra.
av Björn92
A jo den är väl så där sköt, rätt smutsig men för att vara 15 år nästan ser den super ut måste jag tilläga... min pappar har en verkstad och är faktiskt special utbildad på att arbeta med järn kan iprincip allt vi har redan tänkt på det och hur ska det byggas om man ska bygga ett helt nytt och hur lång tid tar det / tacksam för svar
av Björn92
har ett litet problem med bilen, den bygger inte upp ett riktigt tryck när man kör med den, ehm där är 8 kontakter som inte är i kopplade i bilen, två sitter fast med buntband bakom (över) motorn i den (axlen?) till höger, som sitter fast i motorrumet och liknande sak på vänster sidan.

3 kabblar är små en kommer från under generator ser ut som en jordnings kabbel men jag vet inte, den är röd och ungefär 2,5 dm lång sen lite över den på höger sidan av generatorn kommer en vit kabbel ut och en liknande från mitten av motorn där en annan (2 kontakts kabbel) svart med 2 kontakter i sticker ut, lite till höger om mitten av motorn, två sitter framför batteriet och antas vara någon slaggs service kabbel? dem är lite rundade och är gråa en har 2 kontakter/intag och den andra 3.

I och med att jag inte har hittat var följande kontakter bör(ska) sitta vet jag inte om det är rätt eller inte, mycket möjligt att jag glömmt något, första gången jag lagar en bil. Är mycket tacksam för svar ( svara gärna på åvan stående text, om avgassystem /skrivit detta väldigt snabbt och inte gått igenom texten kanske ser jätte dumt ut, hoppas ni förrstår ändå /mvh björn!
Köra EX90 med släp

Vikten påverkar nästan inte alls. Det &[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Sådana här meddelanden dyker det upp v&[…]

Eftermontera kupevärmare

Frågeställaren hade årsmodell 201[…]

Nästa elbil från Volvo?

På senaste bilden (där man ser ex60 […]