I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av enbacken
Hej
jag har en trimmad b20 i båten som spikar, den gör bara 5knop fast den ska göra 30. Har haft i red line och kondensatorn är ok. kompet är högt ca13. Misstänker att det är det som är problemet men hur ska man sänka det. Orkar inte byta motor i båten en gång till. Kan det vara något annat fel också elle? Har hårda stift också.
av enbacken
tändningen är max sänkt och det kan vara svårt att få tag på bestyckningssats till så gammal förgasare. sitter i en båt. spikar först vid 2000varv. orkar bra och går bra för övrigt.
av Televinken
enbacken skrev:tändningen är max sänkt och det kan vara svårt att få tag på bestyckningssats till så gammal förgasare. sitter i en båt. spikar först vid 2000varv. orkar bra och går bra för övrigt.
Spikning beror på oren förbränning. Hög kompa med för högt ställd tändning brukar vara orsak nog, men du hade ju ställt ned tändningen. Då har vi kompan, 13 kg är ju inte för lite i alla fall, men jag skulle prova att sänka 1½ kg
På den tiden jag höll på med B20 (för snart 30 år sedan) så kunde man köpa både tjockare och tunnare toppackning. Skulle inte rekomendera att lägg dubbla men jag har gjort detta utan problem, men då får man limma
mellan packningarna, då fanns ett packningsklister som hette Curil som var jävligt bra. Sen vet jag inte vad du har för gasare och kam. Har du SU eller Stromberg är det ingen sak att få fram bränsle, har du Weber finns munstycken förmodligen lite här och där. Kolla Blocket eller Tradera.

Svenne

Jo men hur får man bort denna klädsel[…]

Recharge frågor

Har kollat led Volvo nu och enligt dom ger motor 2[…]

Att MG är kinesiskt har märkligt nog g&a[…]

Med B96 och en XC90 Recharge får jag inte dr[…]