Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickmark
Hej.

Rostlagning av plåt på bil är tusan inte helt lätt (salt på vintern dödar). Men här kommer lite av egen erfarenhet.
För borttagning av rosten giller jag grovrengörare i alla fomer (finns på biltema med samma namn) framför blästring. Just för att blästring kan slå in rosten djupt in i porerna i plåten enligt vissa och egen erfarenhet!

När man tar bort rost så måste man gå ut en bit till frisk plåt då rosten kan krypa bakom lacken utan att synas utanpå!
Spackla gör jag alltid på plåt utan lack eller primer. Har märkt att det biter bättre för att sedan rostskydda allt, slipa skydda igen, slipa, lacka.

MEN går rosten djupt så det blir kraftiga porer och man inte kan eller vill byta plåten. Då kan blästring vara det bästa men avsluta alltid med grovrengörare på slipmaskin eller borrmaskin. Men glöm inte tvätta med aceton innan spackling!

Mvh
Affe
(fd plåtslagare)
av Wickmark
VXC70 skrev:tack för tips vad exakt är grovrengörare? eller heter det grovrengörare? så man hänger med här.
Jupp kolla biltema på just det namnet.

Mvh
Affe
av VXC70
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... rengorare/
sån lär man ju hitta på mek affären här oxå.

exakt sånt ja kunnat tänkt mig de kan gå att fixa med men ska göra som du skrivit göra rent även runt rosten så den inte finns kvar.

sen hur skulle du måla? sprayburk lackstift? alltså riktiga färgen grundfärgen lär man kunna måla.
men bästa resultat av färgen är intressant å veta hur man ska gå till väga. :)
av Wickmark
VXC70 skrev:http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-o ... rengorare/
sån lär man ju hitta på mek affären här oxå.

exakt sånt ja kunnat tänkt mig de kan gå att fixa med men ska göra som du skrivit göra rent även runt rosten så den inte finns kvar.

sen hur skulle du måla? sprayburk lackstift? alltså riktiga färgen grundfärgen lär man kunna måla.
men bästa resultat av färgen är intressant å veta hur man ska gå till väga. :)
Precis den finns på många ställen mer så ni vet vilken typ.
Nja Det beror på hur stor skadan är. Bara ett litet stenskott så tar jag stift. Större skada som runt hjulhus mm så brukar jag använda 2k färg.
Men om det blir vanligt 1k sprayburk så maskar jag aldrig runt skadan utan låter färgen "flyta" ut i lacken så det inte blir skarpa kanter.
Men det bästa resultatet blir i alla lägen att lacka med 2k på hela den ytan som är fixad. Som skärm ja då lackar man hela. Men på en bruksbil kanske det blir lite mycket

Mvh
Affe
Användarvisningsbild
av dalle76
ett annat tips för att det skall hålla är att rostskyddsbehandla baksidan av plåten med något tunnflytande rostskyddsmedel typ tectyl eller liknande. typ innuti dörrarna inne i hjulhusen bak (framför baljorna) går att komma åt bra med en lång slang funkar mycket bra och håller bort rosten effektivt.
av Wickmark
Glömde..
När lacken torkat helt (bra länge) våtslipa den nya kanten mot den gamla lacken så blir den snyggt. Sedan skyddar du 1k lacken med klarlack eller vax.

Mvh
Affe
av VXC70
http://www.verktygsboden.se/?id=75704
funkar sån bläster bra? finns även på jula för nån hundring till.
man vill ju inte ha bläster som sprutar ner hela bilen :)

för har slipat ner mig till rostporerna på vissa ställen fick man bort rostporerna men på vissa ställen är de så djupa så.

otroligt vad rost man hittar om man börjar på.
fick fram ett hål bak vid reservhjusbalja med. nån som vet nått bra sätt att provisoriskt täppa igen ett sånt ställe? har ingen tillgång till mig svets hemma så får ta och laga det när bilen är åkbar. ^^
Användarvisningsbild
av bensinskalle
En plåtbit och karosserikitt fungerar bra provisoriskt ;)

Just mellan skärm och balja är det ett helvete att laga. Ja fick kapa ur en del av ytterskärmen och klydda en hel del innan jag fick en plåtbit på plats. De gillar tydligen att rosta en hel del just där ^^
av Wickmark
Mjo rostlagning utan plåt...Då kan jag rekomendera glasfiber.
Som typ att plasta en båt. Då får även besiktningen något att banka på!

Mvh
Affe

Connected Safety använder bilens inbyggda SI[…]

Hej sitter och funderar på att skaffa en xc4[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]