Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jackoo
Sitter å funderar lite på vilken motor jag ska välja och:

2,5T
Då får jag en -05 till -06a som gått runt 10 k mil för mina pengar...

Väljer jag T5 så får jag en -02 till -03 årsmodell..

Jag vill helst ha en 05-06a då faceliften kom med allt var de innebar.

Skiljer det något i hållbarhet på lätt tryck samt fulltrycks turbon?
Enligt Autotech så ger steg 3, vilket är planen
T5 = 315hk 420Nm
2,5T =265hk 435Nm

Hur stor skillnad blir de på dessa bilar? Jag vill ju ha en T5a, men pengarna räcker inte... ca 140 är planen att lägga på bil...

Ni som har erfarenhet av bägge bilarna kan la komma med lite tankar..
av inkognito
2,5T lär ju dessutom vara lite mindre pinad både i motor och drivlina, samt bromsar. Köper man en T5 eller R så köper man inte dessa, för att köra lugnt, då klara man sg med en 140hk lika bra.
Bara min tanke, och mitt resonemang, säkert inte alla som våldar med dessa bilar, men har de haft ett par ägare på nacken, så kan man ge sig fan på att de är pinade på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
En turbomotor klarar av att gå hårt om den sköts rätt och det gör inte alla. Oljebyte mellan serviceintervallen. Låta bilen stå 30s på tomgång efter gång, längre om de gått hårdare. Detta gör att fulltrycksturbon tar mer stryk men det behöver inte vara så. T5:or är ofta mer välutrustade än 2.5t, 2.4t. Du får testa några olika varianter innan du bestämmer dig.
av jackoo
Håller helt med om att T5orna har fått gå...

Skiljer det mellan bromsarna på 2,5T och T5? eller är de samma?

Prestanda då? skiljer det mycket på dom här 50 hästarna som blir efter chippning?
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Efter chippning kommer du få en bil som äör vassare på lägre varv samt bättre gasrespons. Tänk dock på att inte ligga och sega då tar du död på koppling full gas efter ca 2800rpm brukar jag ha som regel vid chippning men det är ju jag det.
av Mich
Större bromsar på T5, i alla fall för 2006.

Manuell eller auto?

PS. Leta fram två äldre trådar i samma ämne, några veckor gamla.

//V70 T5 -06 Geartronic
av jackoo
Blir manuell...

däremot så kanske de blir en Awd, om det inte är till en nackdel?

eftersom det är 04 - 06 jag tittar på så är d ela inga problem med den?

KOllat in andra trådar endel ;) dock suger sökfunktionen skit, bättre å goggla..
Användarvisningsbild
av camaro69
inkognito skrev:2,5T lär ju dessutom vara lite mindre pinad både i motor och drivlina, samt bromsar. Köper man en T5 eller R så köper man inte dessa, för att köra lugnt, då klara man sg med en 140hk lika bra.
Bara min tanke, och mitt resonemang, säkert inte alla som våldar med dessa bilar, men har de haft ett par ägare på nacken, så kan man ge sig fan på att de är pinade på ett eller annat sätt.
Spännade resonemang. Snacka om fördomar. R:en är byggd för att köras, och är annpassad för lite "sportigare" körning. Bättre bromsar, chassiesättning m m.

Men om det är någon bil som pinas och plågas så är det väl 140 hk. Tröttare än tröttast, och måste ibland "piskas". Hänger man dessutom på en "termos" på dragkroken, så plågas bilstackaren till yttersta gränsen för vad den orkar. Snacka sedan om slutkörda bilar.
av jackoo
Jo men hur många av dom T5or som ligger ute har inte någon under 25 kört?

Jag är själv 22 idag och har en v50 T5 som får gå hårt :P
Jag personligen skulle aldrig köpa en ungdomskörd t5a just därför att dom får gå hårt..

Håller även med dig att 140 hk får ta stryk oxå...

@Soffantjejen , VDN kan ju ha uppdaterats om den […]

Fortfarande inga felkoder. Sen upptäcktes de[…]

Om man inte kan göra det själv skulle ja[…]

Jag hade motsvarande problem en gång i tide[…]