Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#278703
Thho skrev:
VolvoB20 skrev:
Thho skrev:Bör inte vara några problem för en kunnig bilelektriker att koppla in önskad ljuskombination om man inte är nöjd med orginalalternativen. En strömbytare, lite kabel och nåt relä lär fixa det om man inte ska göra ingrepp i orginalinstallationen.
Inte alls så enkelt då hela skiten styrs via buss, dator och mjukvara.... måste ju vara 3000 ggr enklare att ändra två rader programkod i datorn än att bygga ett nytt elsystem.

För övrigt hade detta ingen med styling att göra utan enbart ekonomi för mig. Har volvo redan originalmoterat dimljusen vore det ju rätt bra om man kunde använda dem (helt lagligt dagtid) för att spara xenonlmaporna till de verkligen behövs, d.v.s när det är mörkt ute.

Trött på att se tusenlapparna flyga iväg på xenonlampor helt i onödan.
Ja jag har ju redan backat på stylingfrågan så den lämnar vi därhän, även om jag inte tror att den saknar betydelse. Ställer mig ändå frågande till hur en sån sak som kostnaden för Xenonlampor kan ha någon som helst betydelse i det hela taget. Köstnaden måste väl ändå vara marginell i förhållande till nästan vilken annan kostnad som helst för bilen drift. Kanske köpt för dyr bil?
Alla priotiterar vi olika. Istället för att lägga 2500 kr på xenonglödlampor helt i onödan åker jag heller på en restresa till Canarieholmarna en vecka på vintern. :mrgreen:
av knicklas
#436592
Inget nytt ang. detta?
Jag vill, som någon ovanstående, kunna ha reglaget på 0, och då använda mig av p-ljus o dimljus. Hade så på föräldrarnas 760 för många år sedan. Kallas det för "taxikoppling"?
Jag vill helt enkelt använda dessa lampor utan att riskera att glömma vrida tillbaka ratten när man går ur bilen. Så är det i nuläget.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#436613
MatsP skrev:Det vore ännu bättre om Volvo från början hade lagt in LED varselljus som tex Audi och Saab 9-3 har. Dessa drar betydligt mindre ström vilket minskar bränsleförbrukning och sparar halvljuset.
Håller med! Fast nu går det ganska lätt att konvertera både positionsljus och dimljus till LED även om det kostar ca 500 kr och medför en timmes pillande. Jag har gjort det (se min garagetlänk nedan) och kör alltid på bara positionsljus och dimljus dagtid. Xenonen får vara avstängda. Men visst hade det varit bra om Volvocars hade tänkt till från början här.....
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#436616
knicklas skrev:Inget nytt ang. detta?
Jag vill, som någon ovanstående, kunna ha reglaget på 0, och då använda mig av p-ljus o dimljus. Hade så på föräldrarnas 760 för många år sedan. Kallas det för "taxikoppling"?
Jag vill helt enkelt använda dessa lampor utan att riskera att glömma vrida tillbaka ratten när man går ur bilen. Så är det i nuläget.
Jag PM:ade en av våra duktiga killar här på forumet för någon månad sedan kring frågan om att positionsljuset skall stänga av sig själv när man slår av tändningen och man har strömbrytaren inställd på "endast parkeringsljus" (Vilket jag vill men inte kan lösa) och det finns tydligen mycket som Volvoverkstaden kan ordna i mjukvaran så jag skulle ställa frågan på nästa service om det går att lösa? Min fråga verkade iaf vara lösbar i mjukvaran.
av knicklas
#436670
OK, svärmors styv-svåger (!?) är Volvo-mek, men just nu på utlandsresa. Ska naturligtvis kolla upp detta med honom när han återvänt till Sverige...
Användarvisningsbild
av len
#436688
VolvoB20 skrev: Lade 2500 kr på xenon-lampor på 3 år/7500 mil på min V70N (Volvo original, bytte själv) det ju fasiken 33 öre / mil bara i xenonlampor :-O)

Hur coolt är det på en skala 1-10 ? Halogenlampor kommer inte i närheten av detta i kostnad.
Ny håller en halogen 400 timmar mot xenon minst 2000 timmar vilket kanske är 7500 mil. Mn erfarenget är att jag inte bytt på 14000 mil med förra och hitentills inte på 9000 mil med nuvarande. 2500:- tyder på fler byten? Det är ju inte normalt det du beskriver. I mina ögon är det som sagts tidigare billigare att köra på halvljus-xenon är dimljus! (och xenon i dimljus är en 2:a). Kanske dags gå över till kinakvalitet??? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av NordmanV8
#437015
Enligt instruktionsboken på min MY07:
"Halvljus
När motorn startas aktiveras halvljuset automatiskt*
om ljusreglaget står i läge "0". Vid
behov kan halvljusautomatiken för detta läge
avaktiveras av en auktoriserad Volvoverkstad.
"

Nu kommer jag inte ihåg om dimljuset måste tryckas igång varje gång man startar bilen, men man slipper ju att xenon går igång när man startar i "0-läget".


Saxat från http://www.familjeliv.se/Forum-5-272/m45835109.html :

Nu gäller nya regler för fordonsbelysning vid körning under dagtid.

Ett flertal nya bilmodeller levereras nu med sk Tagfahrlicht -dagljuskörning, med bilen föjer ett intyg om den nya lagen inom EU om fordonsbelysning, intyget bör finnas med i bilen under färd fram tills den svenska lagen har modifierats.
Från och med oktober månad behövs inte något intyg längre (intyget behövs inte idag heller men polisen ute på gatorna är ännu dåligt informerade om den nya lagen) -då upphör den svenska lagen om tänd fordonsbelysning.

Tagfahrlicht-dagljuskörning: Fram -halvljus och parkeringsljusen är släckta, spoilerljus/LED-ljus eller varselljus är tända.
Bak -belysningen släckt (bakljus och skyltbelysning).


På nya bilar som levereras med systemet, finns skymnings sensor -när det börjar skymma eller om bilen tex kör in i en tunnel -övergår belysningen automatiskt till tänd fordonsbelysning -halvljus, bakljus,skyltbelysning ,instrumentbelysning tänds.
Vid gryning eller utfart från tex tunnel släcks ljuset automatiskt osv.
På äldre bilar kan man också få belysningssystemet omkopplat om man vill.

Fördelar: Största anledningen är säkerhet, ögat uppfattar snabbare och tydligare att ett bromsljus tänds om bakljusen är släckta -speciellt vid tät trafik på motorväg eller i tät stadstrafik.
Ekonomiska fördelar -minskat behov av glödlampsbyte -på dagen lyser endast två lampor istället för åtta! -halvljus, parkeringsljus, skyltbelysning, bakljus, på många modeller lyser bakljusen även med flera glödlampor.
Minskad energiförbrukning -marginell minskning av bränsleförbrukningen och avgasutsläpp -men dock en minskning.
av Nordan
#437061
Då borde det väl vara fritt fram att montera godkända varselljus på bilen och be verkstaden koppla bort det automatiska halvljuset. Tex hella och philipa har ju snygga led varselljus som tänds automatiskt när man startar bilen och slocknar när halvljuset slås på.
Användarvisningsbild
av Honke
#440433
NordmanV8 skrev:Saxat från http://www.familjeliv.se/Forum-5-272/m45835109.html :

Nu gäller nya regler för fordonsbelysning vid körning under dagtid.

Ett flertal nya bilmodeller levereras nu med sk Tagfahrlicht -dagljuskörning, med bilen föjer ett intyg om den nya lagen inom EU om fordonsbelysning, intyget bör finnas med i bilen under färd fram tills den svenska lagen har modifierats.
Från och med oktober månad behövs inte något intyg längre (intyget behövs inte idag heller men polisen ute på gatorna är ännu dåligt informerade om den nya lagen) -då upphör den svenska lagen om tänd fordonsbelysning.

Tagfahrlicht-dagljuskörning: Fram -halvljus och parkeringsljusen är släckta, spoilerljus/LED-ljus eller varselljus är tända.
Bak -belysningen släckt (bakljus och skyltbelysning).


På nya bilar som levereras med systemet, finns skymnings sensor -när det börjar skymma eller om bilen tex kör in i en tunnel -övergår belysningen automatiskt till tänd fordonsbelysning -halvljus, bakljus,skyltbelysning ,instrumentbelysning tänds.
Vid gryning eller utfart från tex tunnel släcks ljuset automatiskt osv.
På äldre bilar kan man också få belysningssystemet omkopplat om man vill.

Fördelar: Största anledningen är säkerhet, ögat uppfattar snabbare och tydligare att ett bromsljus tänds om bakljusen är släckta -speciellt vid tät trafik på motorväg eller i tät stadstrafik.
Ekonomiska fördelar -minskat behov av glödlampsbyte -på dagen lyser endast två lampor istället för åtta! -halvljus, parkeringsljus, skyltbelysning, bakljus, på många modeller lyser bakljusen även med flera glödlampor.
Minskad energiförbrukning -marginell minskning av bränsleförbrukningen och avgasutsläpp -men dock en minskning.
Vadå, funkar det verkligen så på nya bilar? Jag har inte sett många volvosar häromkring som kör med endast positionsljus fram.
D4 VEA dricker olja

När räknar du med att starta?

Låtit Bilia Strängnäs byta huvudba[…]

B230fk banjoanslutningar

Har hittat rätt bult nu äntligen, ifall […]

Xc90 T8 My22 vs My23

Är i tagen och ska byta från xc90 D5 ti[…]