Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har 2 problem med min S60 T5 -2003, dock tror jag det ena är löst.

1. Vid varje inbromsning så hörs ett klonk, ett klart klonk som om någon drar en metallbit mot en annan. Jag bytte nyligen belägg och tänkte då att passningen är lite sämre så att beläggen följer med skivan ner några tiondelar och slår i oket..Efter att jag tryckt in ett plastmellanlägg (0.5mm) så var det tyst. Kan det bara varit tillfälligt eller finns det fler med samma problem??

2. Knakande, skrapande ljud vid fullt rattutslag åt höger och vänster. Drivknuten tänkte jag direkt men jag ryckte och vred i drivaxlarna och inget glapp radiellt, dock har höger fram axiellt glapp, kanske 5-8 mm, inget axiellt på vänster.
Båda damaskerna är i fint skick...
Sen upptäcker jag något intressant, skavmärken i hjulhuset i plåten på båda sidorna, rakt innanför bromsokets övre del. Där var det metallrent 10x3mm, jag kom fram till att det måste vara den rektangulära delen på fjäderbenet (där kränghämmaren sitter fast) som tar i, kan detta ha orsakat knakande ljudet? De gånger jag svängt fullt i sakta fart och lyssnat så har ju bilen guppa lite granna också...

/Magnus
Hej
ett tips är åk till volvo köp gummiskydd till dina fjädrar som du placerar mellan fjäderskål o fjäder kostar 100kr för båda sidor, sen blir det tyst, om allt annat är ok. jag bor i linköping.
mvh Bias

@Lövet , Laddare hemma har vi tyvärr […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]

Går i bilbytartankar och är lite os&aum[…]

någon som vet vart man kan köpa en ny t[…]