Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
Amli skrev:
Primus skrev:Jag kan bara stryka under det Steff99 skriver. När Volvo tar ett steg tar de tyska premiummärkena ett och ett halvt steg. Tyvärr. Man kan ju undra hur mycket som beror på resurser i form av pengar respektive kompetens? Vissa saker är ju glasklart brist på pengar och oförmåga att ta betalt för att kunna ladda in olika egenskaper. Men ibland tycker jag det verkar finnas en brist på kompetens och kreativitet.

Konkurrenter tycker jag framförallt de som ligger snäppet under är. Typ VW, Ford och Japaner. Skoda ska man inte heller glömma. De gör bra och prisvärda bilar.

Japanerna som också har haft en långsam utveckling är också konkurrenter.
Undrar om det är så enkelt som bara pengar och kompetens (även om det lär så klart ha en stor betydelse). Toyota lär ha båda. Tror det att även märke spelar in. Jag tvivlar på att något annat märke än BMW skulle kunna få en sådan succé som dom fått med X6. Just för att det är en BMW.

Jag vet heller inte om jag skulle säga att japanerna har en långsam utveckling, även här kan man se Toyota/Lexus som har 3:e generations hybrider innan många märken har fått ut sina första.
Däremot känns det som de flesta andra asiatiska bilmärken inte direkt står för nytänk. De satsar på redan befintlig utprövad teknik. Medan de 3 tyskarna snarare lanserar all framtida teknik i sina dyrare modeller. Hur mycket av t ex gamla generationer av S-klass som var banbrytande när de lanserades är inte nu standard i de flesta bilar?
Det ligger mycket i det du skriver! BMW:s varumärke ger dem fantastiska möjligheter. Men ändå. Varför tog dom sig dit? Varför har Audi, VW och Skoda fixat resan men inte Volvo?

Japanerna är ju väldigt delade. Vad gäller hybrid och Lexus kan man säga att de lyckats. Även Infinity har väl i många länder klarat att ligga på höga priser. Men vardagsjapanen tycker jag inte tagit något språng likt Audi eller VW. Om man tittar på deras vardagsmodeller så är de bra men saknar nästan alltid något. Honda Accord verkar numera vara en allt med komplett bil. Men även Accorde erbjuds med väldig få motorer för att ta ett exempel på vad som krävs för att nå ända fram och som Japanerna ofta missar.
av manor
Hej!

Som en icke Volvoägare på detta forum så skulle jag vilja säga att kvaliten är det som känns mest negativt med Volvo för mig. Volvo stod en gång i tiden för tillförlitlighet och trygghet, men det tog väl slut efter modellen 940. Nu är de för mig som en bättre Ford. Jag tycker att de är snygga, går helt ok och har massor av läcker utrustning...men de verkar också tyvärr ha kvalitetsproblem liknande Ford :(.

Konkurrenterna för mig är:
- Subaru Legacy och Subaru Outback (lika hållbara som Volvo var en gång i tiden, faktiskt till och med bättre).
- Honda Accord Tourer (en av de snyggaste kombibilarna som släpts de senaste åren).

När det gäller plåt och lack så tycker jag att Volvo spelar i samma division som BMW. Ur rosthänseende så ligger de japanska bilarna efter, där krävs det nog en extra rostskyddsbehandling.

Jag tror att Opel kan rycka upp sig från division D iom satsningen på 5 års garanti. Detsamma gäller koreanska bilar som i Kia fallet erbjuder 7 års garanti. Även om detta är pengar som de kan ta in på kraven om auktoriserad service så är det ändå ett bevis på att de tror på sina bilar.

Med de kampanjer som körs på exempelvis V70 II så ligger Volvo bra till prismässigt, och är av den anledningen fortfarande intressant. De är fortfarande dyrare än jämförbara japanska bilar, men betydligt mer flexibla när det gäller utrustningen.

/Manor
Användarvisningsbild
av poseidon
I sverige är väl Kia Ceed den mesta sålda miljöbilen mellanklassen om ja ginte mins fel. Det är väl succe om något, vem faan köpte Kia för 5 år sedan?

Minns jag inte fel så matar den givaren end[…]

Backspeglar ändrar inställning

Jag har ett märkligt problem på min V60[…]

Såg nu att 48.63 kPa bara är 7.053185 P[…]

Instrumentpanel volvo v70n 2003 byta?

Till en 03a passar bara panelen från 03 och […]