Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kalblo
Hej!
Har en 850 från -93 med 2.5 litersmotor och manuell låda.

Hade i vintras problem med startmotorn och lät då Speedy sätta in en ny startmotor från Biltema i den. Den har fungerat bra sedan dess men så häromdagen hade jag svårt att få gång bilen... Den driver bara runt enstaka varv och låter lite obehagligt (skrapande/rasslande). Ibland låter det typ njitt-njitt och sen händer inget mer trots att jag håller kvar nyckeln i startläget. Måste då vrida tillbaka nyckeln och testa igen. Den har alltid kommit igång till slut de senaste starterna - har säkert startat den 20 ggr sedan problemen började.

Nu kommer även ett obehagligt rassel efter att motorn kommit igång.

Tänkte först att det kunde vara dålig jordning eller så? Bland alla sladdar därikring är det geggigt och oljigt - men har inte rivit eller tvättat av rädsla att göra saken värre.

Man bör kunna lyssna på eländet om man klickar nedan...
Tacksam för förslag på vad jag bör göra härnäst!
mvh
kalblo

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
av Volvo850GLE93
Det du beskriver låter nästan som min gamla motor med. Och det slutade med att lagret till axeln där pinjong drevet sitter på försvann helt och hållet. så du skall nog kolla lagret där, Och eventuellt smörja upp det.
av cub
Nu kan jag tyvärr inte lyssna för Youtube säger att klippet är borttaget. Men jag skulle precis ställa en liknande fråga då min 855 plötsligt började låta skrapande vid startförsök och det känns som att det är väldigt tungt att dra runt motorn. När den väl startat så går bilen som vanligt.

Så mer info är intressant även för mig. Jag hänger inte riktigt med på "lagret till axeln där pinjong drevet sitter"...

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]