Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
Vid ej förmodat mätfel är här en annan bilist som nyligen fick känna på vad 290 km/h kan kosta på allmän landsväg i Sweich.Även om mannen möjligen har en bra inkomst så gissar jag att böterna svider nog så bra ändå och dessutom med en beslagtagen bil i mångmiljonklassen.

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dryga ... 111303.svd

http://www.nyhetskanalen.se/1.1739430/2 ... iljonboter
Användarvisningsbild
av Zell
Sålänge pengar rullar in så mörkas det, det är min teori. Framför allt vill de nog inte gå ut sanningen när botantalet stigit med 1200% från när de inte körde med fartkamerorna, och de pengarna vill de nog inte vara utan.
Jag är inte ett dugg förvånad om det visar sig vara så.

Det jag dock inte förstår, är varför fartkamerorna kan vara så långsamma. Har själv vid två tillfällen sett att fartkameran gett av blixt efter att bilen har passerat kameran. skumt..
Användarvisningsbild
av Variosboy
Och som vanligt är det som tidningarna skriver lag!!!
Fattar inte att man idag 2010 "går på" vad som skrivs i tidningar vars enda uppgifter är att tjäna pengar till sina aktieägare! Det är det ingen som anmärker på, men när staten (som faktiskt är vi) får in pengar, då är det illa värre!

Läste lite mer om det här å det verkar ju vara felmätningar i storleksordningen 1-2km/h (både plus och minus) och efterssom man ändå har en "avräkning på X antal km/h" så är det ju i alla fall ingen som blir bötfäld som inte har kört för fort, men visst, dom kanske kört 25km/h över gällande begränsning och får böter för 27.
Sen kan det ju faktiskt slå lika mycket åt andra hållet, dvs att folk som kört för fort får lägre böter än de skulle haft, men det skriver aldrig tidningarna!

Trött....
Användarvisningsbild
av Zell
Vem har skrivit att vi tror blint på artikeln?

Och var läser du att det är felmätningar i området 1-2km/h?
Det är ju det artikeln handlar om att ingen vet de verkliga felmätningarna.
Kanske det test SP gjorde att kamerorna mäter 1-2 km/h fel, varpå de dragit av 1km/h efter mätning på kameran i dagsläget. Men vad händer när en annan typ av bil åker förbi?

Så som mitt exempel då blixten på fartkameran gick av efter den fortkörande bilen, det var bilen som låg framför mig som blev med på kort, och som körde lagligt, inte den som körde för fort och var långt framför kameran vid det läget... men det är väl fullt normalt det också..
av Andez
Ett annat "problem" är ju att alla som blir fottade inte får böter... har själv blivit fottad utan att få hem någon böteslapp (peppar peppar)
Användarvisningsbild
av len
Vibrationen från fartvind (eller storm!) gör att stativet kan vibrera lite. Och hastigheten kanske uppgår till någon km/t. Jag har för mig att dom släpper + 6 km/t, så åker man dit, har man kört för fort. Det är väl ingen som kört under begränsningen som åkt dit eller ..??
radarn startar mätningen en bit innan och blixten och kortet tas ca 10 m innan. Kan inte ta på fel bil! Ligger du två och minskar avståndet till bilen framför, tar den dig då du kör fortare!
Minst 25 % avskrivs direkt pga av svårttolkade bilder (regn, glasögon, solblänk etc).
Så andez, du hade nog tur...
Död instrumentering och klima

Hej Har en V70 -07 som nu på semestern gick[…]

Volvo on call

Har en Xc90 2015 som larmar på voc. Hade den[…]

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]