Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
BMW i all ära men någon 2.5FT motor har de ju trots allt inte. Var det inte det tråden handlade om? :wink:
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:BMW i all ära men någon 2.5FT motor har de ju trots allt inte. Var det inte det tråden handlade om? :wink:
Men de har fina 3 liters sexor... :mrgreen:
för att inte tala om deras komfortstolar, där har Volvo än mer att lära.... :-)-)

Of topic ??...ja, liiite...
Användarvisningsbild
av wendtan
Steff 99 skrev:
wendtan skrev:
Rostskydd, Bmw E46 rostar mer som regel än undantag. Det har den gjort sen den var ny, inte så premium om du frågar mig.
Vilken jämförelse :roll: ...en BMW som kom 1997 med en Volvo som kom som MY 2008..det kanske måste vara 10 års skillnad för att hitta jämförelse punkter där en tysken är sämre än en svensk... :mrgreen:

E46 kom 1998. Jag har själv haft 2 st. Trevliga bilar men för mig är inte rost premium.
av Primus
e46 = rost??? :shock: Jag har haft två som iofs var nya båda två. Men under de första tre åren av bilens liv fanns inte ens minsta tillstymmelse till rost. Inget jag har hört från andra BMW ägare heller.
Användarvisningsbild
av wendtan
Primus: Sök gärna på autopower kring e46 och rost. Rost är kanske inte något en Bmw ägare stolt skryter med. Även E39 är drabbad av samma problem. Det rostar iregel i kittskarvar på dörrar och huv samt i väldigt många fall under handtaget på bagagen.
av Steff 99
wendtan skrev:Primus: Sök gärna på autopower kring e46 och rost. Rost är kanske inte något en Bmw ägare stolt skryter med. Även E39 är drabbad av samma problem. Det rostar iregel i kittskarvar på dörrar och huv samt i väldigt många fall under handtaget på bagagen.
Det stämmer bra , att det varit problem, men BMW har varit väldigt generösa med att åtgärda och åtgärdar fortfarande där inte rostgarantin gått ut.
Det är många märken som har problem med limskarvarna.
Sitter rosten på en premiumbil så är det "premiumrost", sitter det på en vanlig Volvo så är det vanlig rost.

Nu är det än mer "of topic" för tråden heter väl fortfarande "2,5FT- motorn utgår" ? och har väldigt lite med rost att göra.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tyvärr kommer jag sakna ljudet i femman. De nya fyrorna låter inte alls bra tycker jag.

Jag är givetvis för miljöarbetet men de nya fyrorna är ett litet steg bakåt inom flera områden förutom förbrukning men även där är de inte jätteimponerande. För första gången tar motorerna en liten utveckling åt fel håll enligt mig.

1. Jag hade väntat mig ännu lägre förbrukning i 2,0 GTDi än den som Volvo redovisar. 0,82 för S60:n mot 0,89 med V70 2,5FT. Det är ingen jätteskillnad och då har ändå 2,5FT 30 hästar mer och mer vridmoment. Dessutom är S60:n en mindre bil, väger mindre och dessutom som en sedan med bättre aerodynamik.
2. Etanol finns inte ännu som alternativ.
3. Motorljudet i fyran är ingen höjdare. Jag blev riktigt besviken när jag körde den på Volvos landsvägsbana.

Den kommer som sagt som 240-hästare men då lär förbrukningen vara uppe i 2,5FT:ns nivå om inte ännu högre. I synnerhet om du sätter in den i ett V70-chassi. Motorljudet kommer troligtvis inte heller att bli någon större förändring.

Enda två fördelarna som jag hittat hittills är varvvilligheten och att den går att få med Powershift.

Men även här känns det lite tveksamt. Volvo redovisar maxeffekt vid 6000 varv men maxvrid endast i intervallet 1750-4000 rpm. Min 2,5FT har maxvridet 1750-4800 rpm dvs nästan hela vägen upp till maxeffekten vid 5200 rpm.

Skillnaden mot 2,5FT när jag körde 2,0GTDi var att 2,5FT har mycket fetare motorgång. 2,5FT levererar också både vrid och effekt hela vägen upp i registret med en härlig kick överst i registret men i 2,0GTDi ökade bara motorvarvet utan att det egentligen hände något dramatiskt. Kanske beror det på att vridmomentet avtar redan vid 4000 rpm.....hela 2000 rpm innan toppeffekten.....så.....vad är egentligen bättre med den nya motorn......?

Bättre, modernare....men bättre och modernare på vad......???
av Lövet
Det kan vara så att förbrukningen i verkligheten är väsentligt bättre. Allt syns inte i EUs (alltför snälla) körcykel.
av viktore
Emiljonsson7 skrev:Tyvärr kommer jag sakna ljudet i femman. De nya fyrorna låter inte alls bra tycker jag.

Jag är givetvis för miljöarbetet men de nya fyrorna är ett litet steg bakåt inom flera områden förutom förbrukning men även där är de inte jätteimponerande. För första gången tar motorerna en liten utveckling åt fel håll enligt mig.

1. Jag hade väntat mig ännu lägre förbrukning i 2,0 GTDi än den som Volvo redovisar. 0,82 för S60:n mot 0,89 med V70 2,5FT. Det är ingen jätteskillnad och då har ändå 2,5FT 30 hästar mer och mer vridmoment. Dessutom är S60:n en mindre bil, väger mindre och dessutom som en sedan med bättre aerodynamik.
2. Etanol finns inte ännu som alternativ.
3. Motorljudet i fyran är ingen höjdare. Jag blev riktigt besviken när jag körde den på Volvos landsvägsbana.

Den kommer som sagt som 240-hästare men då lär förbrukningen vara uppe i 2,5FT:ns nivå om inte ännu högre. I synnerhet om du sätter in den i ett V70-chassi. Motorljudet kommer troligtvis inte heller att bli någon större förändring.
Håller med om att man förväntade sig lite lägre förbrukning av 2.0T, men vad jag sett så får T5 samma förbrukning som 2.0T och då är det helt ok förbrukning med tanke på den högre effekten.
Plockar man bort alla 5cylindriga alternativ så får man väl köpa en 3.2 eller T6 istället. "Nya" 3.2 är avesvärt bränslesnålare än 2.5FT.
Emiljonsson7 skrev: Enda två fördelarna som jag hittat hittills är varvvilligheten och att den går att få med Powershift.

Men även här känns det lite tveksamt. Volvo redovisar maxeffekt vid 6000 varv men maxvrid endast i intervallet 1750-4000 rpm. Min 2,5FT har maxvridet 1750-4800 rpm dvs nästan hela vägen upp till maxeffekten vid 5200 rpm.

Skillnaden mot 2,5FT när jag körde 2,0GTDi var att 2,5FT har mycket fetare motorgång. 2,5FT levererar också både vrid och effekt hela vägen upp i registret med en härlig kick överst i registret men i 2,0GTDi ökade bara motorvarvet utan att det egentligen hände något dramatiskt. Kanske beror det på att vridmomentet avtar redan vid 4000 rpm.....hela 2000 rpm innan toppeffekten.....så.....vad är egentligen bättre med den nya motorn......?

Bättre, modernare....men bättre och modernare på vad......???
Bara för att det skiljer 2000rpm mellan maxvrid och maxeffekt betyder det inte att motorn tappar sin kraft. Det tyder snarare på att det är en varvvillig motor där effekten fortsätter att öka en bra bit efter max vridmoment. Effekten är som bekant ett resultat av vridmoment och varvtal, om 2.0T skulle haft 300nm vid 6000rpm hade motorn haft långt över 203hk i effekt vid nämnda varvtal.
Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker j[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]

ok, lite som jag misstänkte då.......