Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Televinken
Jag har en S80 -99 med 5T 226hk, manuell. När jag drar upp mot 4500-5000 varv
på ettan mot tvåan och tvåan mot trean, så blir gaspådraget kvar nån halv-hel sekund. Upplevs lite obehagligt kan jag säga. Kan det vara nåt mjukvarufel eller rent av nåt som är in i hoppsan dyrt? Mycket tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av Erico
Hade en saab med samma symtom och det var ett membran till vestgateventilen som lagt av. Vet inte om det sitter en sån på din bil men kan vara värt att kolla.
av Televinken
dieselmagnus skrev:Låter lite som gasspjällsrelaterat. Har du nyaste prog i eller har du det nya boschspjället?
Jag köpte bilen i söndags så jag har ännu inte blivit helt bekant med allt som gjort eller bör göras. Ringde i alla fall
lokala Bilbolaget (Volvo) och hörde med dom om dom kunde se senaste uppdatering men det kunde dom inte göra.
Ska åka in och beställa tid för ny mjukvara i vilket fall som helst. Det skulle kosta runt 400:- om jag inte gjorde
service samtidigt.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
DE kan visst se vilken mjukvara du har till spjället. Det kostar ca 200 kr att göra detta och sedan 400 spänn för ny mjukvara.
av Televinken
dieselmagnus skrev:DE kan visst se vilken mjukvara du har till spjället. Det kostar ca 200 kr att göra detta och sedan 400 spänn för ny mjukvara.
Ok. Till mig sa dom att han inte kunde se när senaste mjukvaran blev inladdad. Men då ska jag åka in och be dom kolla.
Trevligt med folk som vill hjälpa en stackare i nöd....
av Televinken
dieselmagnus skrev:De kan inte se när de lagt in nya mjukvaran utan OM du har den nya mjukvaran.
Ok...då gick det upp ett liljeholmens trearmat...
Pratatde nyss med en "Allbilverkstad" som en bekant äger, dom är auktoriserad VAG-verkstad men som sagt, ger sig på alla fordon, han påstod sig kunna se mjukvaruversionen men han hade ju då inte möjlighet att ladda in en ny.
Ringde då upp Volvo och frågade vad den nya mjukvarversionen har för beteckning men det ville han inte svara på...
Jag tänkte ju göra det billigt och smidigt och låta min bekant Roger göra en datakörning och kolla om det är rätt
mjukvara i men det sket sig ju helfett...Verkar bli Bilbolaget ändå...
Tänkte också plocka upp spjällhuset för att se hur det ser ut, Roger påstod att det var vanligt med oljefilm och liknande p.g.a vehusventilation och det möjligen kunde få dylikt problem med gasen. Värt ett försök kanske.
Tack igen Magnus.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Volvo har somm goodwill ofta vid service hos dom låtit göra en gratis uppdatering och i vissa fall bytt hela spjällhuset, tyvärr blir det nog inte aktuellt för din del. Om du har en "tandläkarspegel" som är vinklad så ska du kunna se på ettiketens färg villket spjäll du har.
Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Frysen brukar väl gå att ställa p&[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]