Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 850hundratusenmil
Fläkten startar inte på min 850.

Fläkten fungerar men startar inte. Var ska jag börja?

Hela historien:
Första dagen på vår tre veckor långa bilsemester till Frankrike, började på mest spännade sätt! I den första bilkön på Autobahn började kylarlampan lysa. Stress nivån höjdes rejält för oss och våra tre barn i bilen. Efter ca 4(!) timmar i och 8 km senare fick vi hjälp av en Wolksvagen mekaniker. Han behövde 10 minuter för att hittade och avhjälpa problemet genom att kopplade fläkten på batteriet.

Och tack vare det kunde vi åka vidare, och har under hela resan startat fläckten manuellt. Vilket har funkat bra men inte känns som en hållbar lösning.
Senast redigerad av 1 850hundratusenmil, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Kylarlampan är bara för nivån i expansionskärlet? Om den går upp i temperatur utan att fläkten startar så kan man ju fundera på om reläet är helt.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Reläet sitter ovanför kylaren, lite till vänster om man står framför bilen. Det sitter 2 relän där, det ena är till fläkten och det andra är huvudreläet. Fläktreläet ska vara märkt med "fan control" eller liknande. Och det du länkat till ser ut att kubnna vara rätt.
av 850hundratusenmil
http://yfrog.com/0wdsc04489qkj

http://yfrog.com/07dsc04488tj

Så här ser det ut just nu. Första bilden visar den delen som kontakten har tagits ut ur (för att kopplas direkt på batteriet) bild 2 visar "kontakten".

Alltså, "kontakten" fungerar tror jag den används ju i alla fall som en kopplinging till batteriet (bild 2). Kan det vara så att det är grejjen på första bilden som är trasig?

Om du har en batteriladdare och en multimeter (vil[…]

Har ju bara AUX inte USB...

Styrleder till V70 T5 år 2000.

Kolla i tex. aeromotors.se och se om du hitt[…]

Har något konstigt el fel som kommer ibland.[…]