Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Obeliix
Hej

Först vill jag bara säga att även om jag är nyregistrerad här på forumet så har jag varit inne och läst det ena & det andra under en längre tid, har bara aldrig känt att jag skulle kunna tillföra något eller haft behov av att fråga något.

Nu till det väsentliga...
Som rubriken säger så är vi på jakt efter en XC90.
Familjen blir större snart och då räcker det inte med 5 sittplatser längre.
Även om det säkert kommer vara sällan som alla åker i bilen känns det som ett måste.

Efter mycket läsande på nätet framstår Volvo XC90 2,5T 7-sits 2005-2007 som bästa alternativet för oss.
Skulle kunna tänka mig en D5:a men vi åker nog inte mer är 1000mil per år och hur jag än räknade på bensinförbrukningen så var en 2,5T billigare i drift, hade skatten på en D5:a varit 4-5000kr så skulle det gå jämnt ut.

Jag har tittat lite på begagnat marknaden nu under några veckor och märker att det är väldigt ont om 2,5T varianten däremot så kryllar begagnat marknaden med D5 och de flesta 2,5T blir sålda ganska fort om man jämför med D5??

Så min första fråga är varför ?
Är det för att det finns så himla mycket mer D5:or än 2,5T ??
Märker folk som haft D5 i något år att de 8000kr blir för mycket skatt om de kör lite och gör sig av med dem ??
Eller är 2,5T en omtyckt motor som många är nöjda över samt billigast att underhålla ??

Till nästa undran.
Såg att bsr har precis släppt den nya felkodsläsaren PPC3. :)
Jag har alltid tänkt att en felkodsläsare skulle inhandlas ifall vi skulle köpa en Volvo någon gång.

Då jag aldrig har använt en sådan läsare så undrar jag följande:
Kan man läsa ut någon slags historik på vilka fel bilen har larmat för tidigare eller visar den bara eventuella fel för tillfället?
Skulle det vara till nytta när man provkör en volvo, eller kan man lika gärna fråga återförsäljaren att läsa ut eventuella fel så att man ser svart på vit att inget är galet ?

Jag kommer förmodligen att köpa min XC90 från en Volvo återförsäljare och försäkra bilen på Volvia för att ha ett bättre skydd från 10.000mil till 15.000mil.
Då undrar jag vad ni tycker om Volvia som försäkriksbolag, har några här haft någon erfarenhet vid maskinskador efter 10år där volvia var involverat ?

lite annat också som jag undrar över:
Är Navigatorn något att ha, eller är vanlig Tomtom,Copilot bättre ??
Är Navigatorn bara Navigator eller kan den användas till annat också ??
För er som äger en XC90, finns det något som är ett måste att ha ??
Är det dyrt att eftermontera en motorvärmare ?

Tack för alla eventuella tips !! :)
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Anledningen till att det finns så mycket D5:or är att många gått som företagsbilar samt att förbrukningen är väsäntligt lägre än för 2.5T. Kolla på en T6 också de är fullutrustade om du är intresserad. Navigatorn i bilen är ok, har en själv och man slipper sladdar men en TomTom 720/920 är 1000ggr bättre eftersom du kan ladda in POI, fartkameror, lyssna på mp3 via radio, bluetooth mm. Du kan dock spela DVD i naviagtorn men då kan du inte använda navigatorn. Det jag tycker funkar bättre i den inbygda varianten är varningar om olyckor/vägarbeten.
4500 för en PPC3 tycker jag är i väl maffigaste laget för en privat felkodsläsare.

Maskinskadeförsäkringen upphör vid 15000 mil eller max 8 år efter första registrering. Är bilen servad enligt bok ska det inte vara några problem. Jag vet inte riktigt vad Volvo har för serviceintervall man måste ligga inom men SAAB har 2000 mil +200 mil/-200 mil. Så kolla boken noga. Jag har haft Volvia/IF har aldrig haft problem men jag vet att en del haft problem med IF med andra bilmärken bla jag själv, dock ej vid maskinskada.

Motorvärmare kostar ca 3000-3500 att montera. De flesta här på forumet föredrar en slangvärmare som värmer kylvätskan. Finns blockvärmare också som jag har till min D5:a men den måste vara inkopplad lite längre.

Tänk på att XC90 är en stor, tung och törstig bil så du kanske skulle titta på en D5:a och sedan lastbilsregga den??
Användarvisningsbild
av Obeliix
dieselmagnus skrev: Tänk på att XC90 är en stor, tung och törstig bil så du kanske skulle titta på en D5:a och sedan lastbilsregga den??
Vad menar du med det ?
av MATTE V70 T5
dieselmagnus skrev:XC 90 är ingen liten bil och många lastbilsreggar sina dieslar för att få lägre skatt. Finns satser till detta.
Får man ha baksäte i bilen då?

Hade en T6 tidigare och det var helt klart den bästa bil jag ägt! En bensin slukare men rymlig och bra!
Min var också 7-sits och en vuxen kunde sitta längst bak.
Jag har haft Volvos GPS i 3 av mina bilar och jag skulle inte vilja vara utan den, inte den snyggaste grafiken men det tar dig dit du ska. Inte en massa sladdar och skit i vägen som du får med en en extern GPS. Dessutom så slipper du ha den i shortsen när du ta en glass på torget!

Mvh Mattias

@Lövet , Vi kan sätta upp oss för[…]

Xenon Nivåreglering sensor

Vilken årsmodell? Det är en 2012:a. G[…]

Ooo, gamla minnen. Här är min på […]

Byte expansionskärl

Hej på er! Jag ska byta expansionskärl […]