Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JSL
FFrrEEddRRiiKK skrev:Måste säga att *klonket* varit ytterst frånvarande nu, bara dykt upp enstaka gånger, så nog var min, och av er rekommenderade, åtgärd en del av lösningen på problemet, men det verkar ju onekligen som det kan vara fler faktorer som medverkar till att detta upplevs mer eller mindre (och avhängigt av varandra?). ??:-/

Låter bra det. Min är nu inne på verkstad för lite omlackering så då ska dom passa på att titta på klonket också.

Återkommer med en rapport om vad det var (om dom nu hittar felet).
Användarvisningsbild
av Alucinor
JSL skrev:Då får man göra första inlägget då.
Jag har en S 60 - 04 med nästan 17 000 på mätaren och problem med "klonk".

Det uppkommer bara vid högersväng och bara en gång per sväng. Ljudet är som att det är ett rör som slår emot något hårt, lite ihåligt så att säga.

Ljudet går inte att forcera fram när bilen står stilla. Vi har varit många som har gungat både upp och ner och sidleds men inget ljud.

Jag fick ett tips av någon att det skulle kunna vara någon av krockgardinerna som släppt men det verkar långsökt. Avgassystemet är också genomgånget utan resultat.

Det är också svårt att veta vart ljudet kommer ifrån. Det känns som att det vandrar framifrån och bak?

Någon som har något tips på vad det kan vara?
Exakt det problemet hade jag på min S80! Det löstes med en s.k isolator: Gummiring på nedre varvet på fjädern! Det "tjongade" liksom till när fjädern kom emot med nedre varvet mot det ovanför, där det är som tajtast mellan dessa två.
av gunneriusson
Tjena. Jag är en nybliven volvoägare som också har problem med framvagnen. Bilen är en v70 2,4 170 hk -07 med manuell låda och 20 000 mil på mätaren.

Problemet jag upplever är ett irriterande ryck i drivlinan. Jag har lusläst detta forum utan att riktigt hitta vad felet kan vara. Rycket uppstår under acceleration. Självklart tror de flesta att det rör sej om någon bussning, men jag är osäker. Jag kan framkalla ett ryck om jag motorbromsar för att sedan gasa. Men även om jag ligger och kör försiktigt på landsväg och accelererar oerhört försiktigt (och jag menar verkligen långsamt) så kommer ett ryck vid runt 2500-3000 rpm, alltså inte direkt jag börjar att gasa. Rycket känns som om en dålig växling av en automatlåda. Alltså ändå relativt mjukt! Jag kan inte tänka mej att en bussning ska byta läge under sådan liten belastning.

Är det någon som varit med om något liknande??
av Dieseldriver
FFrrEEddRRiiKK skrev:Jaha, det var ju stabilisatorstaget (bild 1-3?) jag också närmast hade tänkt kunde vara orsaken. :???:

Vad finns det då kvar nu då? ??:-/

Någon har nämnt detta (nedan inringat) område med som potentiell orsakshärd. Några kommentarer?

Bild

Märkligt att detta verkar vara ett till synes märkligt mysterium och drabba olika ägare på olika sätt, och med till synes lösningar som funkar för en del, och inte för andra. ?:-/

:idea: Mitt klonk jag upplevde igen efter förra veckans besök hos bilprovningen verkade bara vara en engångsföreteelse, men det känns ju ändå som något inte är 100% som det skall.

Precis det var felet på tantens V70-03. Efter att ha haft in bilen på 2 st olika Volvoverkstäder där dom bytte både det ena och andra utan att lösa felet. En dag när jag öppnade huven så såg jag att det stack fram gummirester i det övre fästet. Efter att ha lämnat in bilen till en icke Volvoverkstad och fått delen utbytt så försvann missljudet. Det Violvo inte hittade på 2 år hittade jag själv och ficke delen utbytt på 2 veckor.
Användarvisningsbild
av FFrrEEddRRiiKK
Åter igen förvånar mig det att de s.k. "original" Volvo-verkstäderna inte har historik på detta problem som verkar tydligt av epidemisk natur tvärs över ett par modeller och årgångar.

Antar att Volvo-verkstäderna helt enkelt är rätt överskattade, och att de mest är bra på att följa de standardmässiga serviceprotokollen, fast det kanske är att dra alla över en kam. Dock är detta en verkligen irriterande. :evil:

Igår var vi 4 st. i bilen, och det small och hade sig i bilen lite här och var när vi körde, då och då. Högst irriterande. :x

Jag skall dra till med att kika på dessa andra två möjliga orsaker jag tagit upp, och är det inte det, så spränger jag förmodligen bilen i 1000 bitar. :-O)
av Toffelhjälten
gunneriusson kan det vara ac-ryck, när kompressorn slår in? Prova köra utan AC:n på och se om du märker någon skillnad!
Exakt det problemet hade jag på min S80! Det löstes med en s.k isolator: Gummiring på nedre varvet på fjädern! Det "tjongade" liksom till när fjädern kom emot med nedre varvet mot det ovanför, där det är som tajtast mellan dessa två.
Undrar om det är en reservdel som finns eller om det är en egenkonstruktion?

/bosv
av mollan
III skrev:Klonkande har diskuterats tidigare, kolla om du hittar tråden. Har haft sådant ljud jag med, har då varit gummit mellan främre nedre fjädersätet och fjädern somn varit slitet. Löste detta med trädgårdsslang. Fungerat kanon under ett års tid nu. Till ingen kostnad och väldigt liten arbetsinsats.
Jag har en V70N -04 med dessa omtalade problem/oljud vid framfjädrarna. Jag tog loss ena framhjulet och kollade fjädern och där satt en gummiisolator på nedre varvet av fjädern, men den hade glidit upp och gjorde ingen som helst nytta som isolator mellan fjäder och fjädersäte.
Jag försökte att med hjälp av fjäderspännare trycka ihop fjädern för att sedan kunna montera tillbaka isolatorn eller en bit trädgårdslang, men det visade sig vara omöjligt att få emellan detta trots att jag komprimerat fjäder så mycket spännarna klarade av. Är det så jävla jobbigt att man måste ta loss hela fjäderbenet för att göra denna simpla operation ?
Har också haft detta klonk. Köste sig med en bit trädgårdsslang. Hissade bara upp hjulet så det hängde i luten, trädde på en bit slitsas gummislan och "öåste" den med några små buntband. Kom givetvis inte hela vägen ned men när bilen fjädrar ner isoleras fjädern ändå mot fjädersätet, har nu funkar fint i ett och ett halvt år. HEllt ljudlös hjulupphängning. Sök här på forumet så hittar du lite nogrannare infom om hur både jag och andra gjort.
Det gnisslar och gnäller mer än någonsin från bilen nu, och från alla håll, och emellanåt klonkar det till.

Skall se om jag kan få ett par verkstäder att titta på detta. :|

Otroligt att det skall vars så svårt att finna en total lösning på detta, eller håller hela bilen på att bryta ihop? ?:-/
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset