Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mischaela855t5
Hej!

Vi har ett litet problem här hemma nu. Har en 855 t-5 -94. Fick nyss hem den ifrån Helmia där den har varit inne några gånger för byte av växellåda. Nu är det så att bilen kokar på tomgång sen den kom hem. Vattenlampan lyser, men tempmätaren går inte upp och fläkten går inte igång.

Fläkten fungerar ifall man kopplar den direkt till batteriet. Termostat, termostatgivare, relä har vi bytt. Har även bytt expansionslocket.

Någon som har någon aning om vad som kan vara felet? Skule verkligen behöva få igång bilen...
Användarvisningsbild
av Mischaela855t5
båda hastigheterna funkar när jag drar direkt ström på fläkten,har mätt relät o det verkar helt,nu har jag dragit ur kontakten till termostatgivaren så fläkten går hela tiden.vore rejält tacksam för tis o råd om va det kan vara för fel,tempmätaren går ju inte upp till mer än normal temp heller även fast den kokar.
av per_j82
Hur vet du att bilen kokar? :) Får du nån värme i bilen om du vrider på max värme?
av PeterR
Kommer det värme i bilen verkar ju pumpen funka iaf.
När notorn "kokar", är nåt stift på fläktrelät jordat då? gul eller gulvit.
Trycker den ut vatten ur expansionskärlet?, topplockspkn=kass.
Du skriver termostatgivaren,,,menar du då temperatursensorn till instrumentet.?

Är du säker på att den kokar,,,,sprutar det vatten, bubblar det i slangar el kärl.
Ta ett komp-prov för att kolla för skoj skull.
av Frostis
Kolla locket på expantionskärlet om den är hel.

Uppdatering: sjukt svårt att få det he[…]

Jo det måste va mitt problem;) Fast hj&aum[…]

På min XC70 -13 så har jag fått […]

Tack för alla tipsen. Läste att termosta[…]