Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddi
Tjenis,

Sitter i valet och kvalet att skaffa en nyare S80, och den skall nog trimmas. Jag är övertygad om att detta har behandlats flera gånger vilken "trimfirma som är bäst" men när man kollar bland trådarna så ser man folk som säger t.ex. "Firma A" är jättestora på Volvo eller "Firma B är jättestor och duktig på Volvo" men om man lite snabbt kollar upp dessa firmors förehavanden på t.ex. http://www.allabolag.se så ser man ju att de knappt säljer nå't alls?
Hur kan folk säga att vissa firmor är "stora och bra" samtidigt som de har en årsomsättning motsvarande "fem sålda trim på ett helt år"?

MTE: Inga anställda och omsätter 800" spänn
SCT-Competion: Omsätter 650"
It's Fun: Inga anställda, omsätter 190".
Chipcenter: Inga anställda, omsätter 270"

Autotech och TM Racing ligger på 5 millar och BSR omsätter över 30 millar. Hur kan folk på forumet säga att någon annan firma än BSR eller kanske TM/Autoetch är stora på trimningar...? ?:-/

Hur resonerar ni kring det här? Jag själv blir ju lite skeptisk om man ser en firma som omsätter 500" på ett år med två anställda. När löner är betalada, hur mycket pengar finns kvar till att bekosta bra utvecklingsverktyg, inköp av bilar att utveckla produkter på o.s.v. Är jag kanske den enda som ser saken såhär...? ??:-/
av viktore
Flera av de trimfirmor som säljer chip o dyl. använder en annan firmas "chip", även om man knappast säger/skyltar med det.
När det gäller MTE så har de funnits ett bra tag, och sägs vara duktiga på Volvo. Mig veterligen är de uteslutande inriktade mot volvobilar.
Autotech har också funnits länge och är erkänt duktiga på Volvo. Sen ska man veta att Autotech mer är en riktig "trimfirma" som håller på med trimbyggen långt förbi vad ett trimchip åstadkommer.

BSR säljer uteslutande renodlade steg1-3 trim, vilket max innebär trimchip och sportavgassystem. De gör det dessutom till massor av tillverkare/bilar, vilket förklarar deras omsättning och storlek.

Vinstmarginalen på trimchip och mindre trimkomponenter såsom luftfilter/avgassystem överstiger vida marginalen för ett racemotorbygge.
av Freddi
viktore skrev: När det gäller MTE så har de funnits ett bra tag, och sägs vara duktiga på Volvo. Mig veterligen är de uteslutande inriktade mot volvobilar.
Det må ju så vara, men har man en omsättning på 800 lakan och ett "snittpris" på en trimsats på 12 lax (trimchip + avgassystem) så betyder det att man säljer runt 800/12 = 66 trimsatser på ett år...? Vi snackar runt fem trimmade bilar per månad?? Hur "stort" känns det och hur driver man en firma utan anställda?

OBS !!!! Jag är inte ute efter att misskreditera någon firma, men man blir ju fundersam när man får tips om "stora och bra firmor" som i verkligheten knappt säljer några trim alls? Som sagt, jag är kanske ensam om att fråga mig detta, jag vet inte.
av Twendor
Et godt formulert og utdypende spørsmål med fakta Freddi. ;-//
Så kan man jo spekulerer i hvor store midler trim firmaene har til utvikling av nye trimsatser og forskning. Når de fleste bare har småpenger i overskudd.
Mitt syn er at det er bedre å bruke et firma med ordnet økonomi, og som har vært i markede noen år.
Tallene fra Freddi taler vel for seg selv,og her er vel BSR overlegen.
Oppsøk en Bsr forhandler, og spør om å få hold i eller få demonstrert en PPC-3 trimboks(gjerne feilkodeleseren også). Så blir man helt sikker på at Bsr vet hva de holder på med. :-)-)

Twendor
av Rådlös
"Noll anställda", säger du. I dag är det nog rätt vanligt inom mindre företag att dom lånar in ett antal "egna företagare". Jag har åkt förbi BSR i Växjö ett par gånger. Det är lokaler som ser ut att rymma ett 20-tal personer, plus administrativ personal (min gissning).
Redan på åttiotalet vet jag en man som hade en installationsfirma. Han kunde ha ibland 5, 6 eller 7 man som jobbade åt honom, men inga anställda mer än sig själv.
OBS! Detta var inte någon skatteflykt eller annat suspekt, det var fullt lagligt. Möjligen hade dessa installatörer en tidvis osäker arbetssituation, men med goda kontakter och en vid kundkrets fanns det alltid jobb om någon skulle bli arbetslös efter ett avslutat projekt. Jämför med att försöka få tag i en elinstallatör i dag, för att göra något uppdrag i t.ex. din bostad. Han kommer inte i dag, eller i morgon, eller ens om en vecka. Möjligen om någon månad (om det nu inte är något akut och brådskande?) Inom byggbranschen är väl detta med egna företagare mer regel än undantag, tror jag.

Sedan bara en undring till ursprungsfrågan: Volvo själva säljer väl trimsatser till flera av sina bilar. Det borde enligt mitt synsätt vara den bästa garantin för att det är riktiga metoder och material som är avsett för just din bil.
av AndS
Du måste kolla runt på hela ägarbilden och om det finnsflera bolag, vilket det troligtvis gör. Av en eller annan orsak så kan det vara bra att ha flera bolag att hantera sin verksamhet utifrån, men det är ju en helt annan fråga hur man ekonomiskt bedriver företagsverksamhet än vem som tillverkar bäst "trim" för Volvobilar.
av Freddi
Rådlös skrev:"Noll anställda", säger du.
Nä, det säger jag inte. Bolagsinformationen som är registrerad på "www.allabolag.se" säger det.
Rådlös skrev:Jag har åkt förbi BSR i Växjö ett par gånger. Det är lokaler som ser ut att rymma ett 20-tal personer, plus administrativ personal (min gissning).
Det fina med "allabolag.se" är kanske att man inte behöver gissa även om din gissning är helt rimlig i detta fall :-)
Användarvisningsbild
av Funk
Allt beror väl på vad man söker.... är trygghet viktigt när du trimmar din nya Volvo så är det ju en nobrainer att välja Polestar. Vill man ha speciallösningar så fixar inte Polestar, Rica eller BSR det hela utan då får man snacka med t.ex MTE/TME, Turbocenter eller Autotech.
Rica, It'sFun och de flesta som hittas på Blocket är väl att betrakta som "scriptkiddies" då det måste vara ytterst få av mjukvarorna dom erbjuder verkligen är gjorda av dem själva. Rica är väl iofs tillräckligt stora för att gå att lita på, men inte sjutton är dom speciellt insatta i vad det är för mjukvara de skjuter i respektive bil.

Fråga runt, efter ett tag så får man bilden rätt klar över vilka som faktiskt leverarar bra lösningar och vårdar kunderna.

/Thomas

PS: Inga anställda blir missvisande, eftersom ägare och delägare inte ingår där...samt att dotter/systerbolag eller partners inte heller listas.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen