...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
Körde hem från sommarstugan i helgen och blev lätt irriterad på de personbilar som utnyttjar omkörningsfilen på motorvägarna att pysköra på. Otroligt jobbigt när en omkörning på 110-väg av en 24-meters långtradare i 90km/h tar ett par kilometer och det blir en oändlig kö i vänsterfilen som sedan tar ytterligare ett par kilometer innan korken löser upp sig. Och när den gör det är det dags för nästa omkörning......Och då håller inte ens vänsterfilen skyltad hastighet utan 10-15 km/h under.

Omkörningsfilen är till för att köra om i! Min åsikt är att en omkörning skall gå relativt fort. Vet inte om ni håller med men ville bara skriva av mig lite frustration.
Användarvisningsbild
av micke011
Det är så sant som det är sagt och jag kan bara hålla med. Det finns några sträckor i Sverige (ex.vis E6 norr om Malmö där det är 120km/h) där lastbilar är förbjudna att köra om, vilket är väldigt tacksamt för oss i personbil och man kunde önska att den idén fick lite större utrymme. Man kanske får försöka förstå lastbilschaffisar som ger sig ut i omkörningsfältet när man kommer ikapp husvagnsägare och andra som inte håller hastigheten, men det är svårt när man suttit i kö i vänsterfilen en längre tid.

Det är däremot inte så lätt att förstå människor som ligger flera hundra meter bakom framförvarande lastbil/långsammare fordon och som väljer att svänga ut trots att man knappt kör fortare än fordonet man avser att köra om och ofta betydligt långsammare än man själv, vederbörande kör ut i vänsterfil för att man kan/måste/inte vill fastna men ser då samtidigt till att alla andra istället fastnar.
av Twendor
Man blir så :evil: :evil: :twisted: :-(O) på omkjøringssinkene.
Typisk nordmann vil jeg påstå. ?:-/
De fleste gangene under semestern jeg kom ut for dette var det nordmenn eller polske/latviske trailersjåfører.
Og i Danmark skapte de kilometervis med kø etter seg.
Mvh Twendor
Användarvisningsbild
av camaro69
Man kan ju bli lätt irriterad på alla "tröttmössor" som ska köra om med farthållaren inställd på laglig hastighet.
Vissa omkörningar tar ju flera kilometer i längd. :-(O)
Användarvisningsbild
av nolimits
Emiljonsson7 skrev:Körde hem från sommarstugan i helgen och blev lätt irriterad på de personbilar som utnyttjar omkörningsfilen på motorvägarna att pysköra på. Otroligt jobbigt när en omkörning på 110-väg av en 24-meters långtradare i 90km/h tar ett par kilometer och det blir en oändlig kö i vänsterfilen som sedan tar ytterligare ett par kilometer innan korken löser upp sig. Och när den gör det är det dags för nästa omkörning......Och då håller inte ens vänsterfilen skyltad hastighet utan 10-15 km/h under.

Omkörningsfilen är till för att köra om i! Min åsikt är att en omkörning skall gå relativt fort. Vet inte om ni håller med men ville bara skriva av mig lite frustration.
Eftersom jag inte har laglig rätt att agera hemlig trafikpolis som en del andra i trafiken tydligen har mer än för att förhindra tillbud till svåra trafikolyckor så stötte jag själv på det du beskriver för någon vecka sedan i Jönköping.Alla kör ju inte lika vilt som skåningar men man undrar ju när de låg i rad i vänsterfilen trots att det var fritt i höger.När man började köra fram och tillbaka mellan vänster och högerfil så tittades det frenetiskt i backspeglarna på bilarna framför om jag försökte komma om på fel sida.Flyttar man sig normalt inte när ett fordon närmar sig fort eller jag är ensam om detta.Nä, här luskördes det under laglig fart i karavanstil där man sakta hasade sig förbi uppkommande trafik i högerfilen och inte hade minsta tillstymmelse till att skifta fil när omkörningen väl var genomförd.Varför undrar man ju !?.Eller det är körkort på mjölkförpackningen som gäller i dessa fall eller ett allmänt misserabelt liv som dessa förare försöker smitta andra med på allmän landsväg !?.

För många år sedan kom jag ifatt en ensam bil i vänsterfilen som inte flyttade sig efter en bra stund.När jag då heljusblinkade bromsade föraren hårt.Med hjärtat i halsgropen följde jag därefter med denna bil för en förklaring där föraren tydligen förstod vad som var på gång och körde fram och tillbaka i känt område för att bli av med mig.När han stannade vid sin arbetsplats gick jag fram och undrade om han försökte ta livet av mig där han påstod att han trampat på bromsen av misstag under ca (fem sekunder) !?.Stora i käften bakom ratten på sin bil men vid en muntlig förklaring till det inträffade beter de sig många gånger som små dagisungar.

Eftersom jag kört bil alltför många mil i Malmö så vet jag att ett finger i rutan från bilister som bryter mot alla trafikregler är vardagsmat men när man som sagt ibland vill ha en förklaring beter de sig som om de skulle falla i gråt inför konfronationen.Varför är folk så hänsynslösa mot varandra bakom ratten på sina bilar när de många gånger varken vågar säga bu eller bä utanför denna bil !?. ?:-/

Bild
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har varit med om samma sak men i det fallet nitade bilen så hårt att jag höll på att krocka med honom. Även han låg i vänsterfilen och blev skitförbannad när jag blinkade med helljus. Han nitade så hårt och tvingade mig att bromsa så hårt att min ABS gick in och då förstår ni..........Till slut stod vi båda två stilla från 90 till noll km/h och med min varningsblinkers automataktiverad mitt på en led utanför Göteborg i full trafik. Jag hade en lastbil bakom mig som hann få stopp vilket var tur för mig. När jag försöker köra runt bilen framför så startar han helt plötsligt och försöker preja mig av vägen och hindra mig för att komma förbi. Idioter finns det gott om. Jag tyckte mest synd om honom efter incidenten för han kan bara inte må bra den stackaren. :mrgreen:
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
av llesrof
Eftersom jag inte har laglig rätt att agera hemlig trafikpolis som en del andra i trafiken tydligen har mer än för att förhindra tillbud till svåra trafikolyckor så stötte jag själv på det du beskriver för någon vecka sedan i Jönköping.
Var i Jönköping var detta? Jag känner inte igen beteendet så det kanske var utbölingar som körde.
Alla kör ju inte lika vilt som skåningar men man undrar ju när de låg i rad i vänsterfilen trots att det var fritt i höger.
Det kan tjocka till sig på motorvägen genom stan på morgon och eftermidda, men då är det en rad med bilar i högerfilen som sniglar sig fram 19 Km/tim under hastighetsgränsen. I vänsterfilen ligger de som vill köra om men som inte vågar gasa på eftersom poliserna brukar stå på viadukterna och kolla hastigheten. Då är det bara till att rätta in sig i ledet och gilla läget.
När man började köra fram och tillbaka mellan vänster och högerfil så tittades det frenetiskt i backspeglarna på bilarna framför om jag försökte komma om på fel sida.
Vem var "man" i detta fallet? Var det du? Och jag hajar inte resten heller, kunde man se bilarna framför i backspegeln? Hur var det möjligt? Jag förmodar att det var en 50- eller 70-sträcka eftersom du var sugen på att köra om på insidan? I och för sig, jag råkade ut för en retarderad fan igår hemma i byn. Han hade stannat sitt sportcupé ur lingonserien precis innan en T-korsning. Där satt han med nedvevad ruta och snackade med en polare. Puckot hade inte ens vett att köra åt sidan. Jag kom bakifrån och körde om honom på gräsmattan på hans högersida :D
Flyttar man sig normalt inte när ett fordon närmar sig fort eller jag är ensam om detta.Nä, här luskördes det under laglig fart i karavanstil där man sakta hasade sig förbi uppkommande trafik i högerfilen och inte hade minsta tillstymmelse till att skifta fil när omkörningen väl var genomförd.Varför undrar man ju !?.Eller det är körkort på mjölkförpackningen som gäller i dessa fall eller ett allmänt misserabelt liv som dessa förare försöker smitta andra med på allmän landsväg !?.
Jag är som sagt vad nyfiken på var detta var någonstans i Jönköping. Jag bor nämligen där.
Användarvisningsbild
av Honke
Men om ni håller på att krocka när framförvarande bil bromsar så kör ni lite för nära va?! Det tycker jag är minst lika illa som att köra för sakta i omkörningar på motorvägen. Självklart ogillar jag oxå när folk kör om i 80-110 på motorvägar.

Själv blir jag vansinnig på alla som ligger alldeles för nära, speciellt när nån av hundarna är med. Bara väntar på den dagen då någon kör in i röven o min rottis Mats ligger där bak, då vet jag inte vad jag gör med personen i bilen. Har aldrig förstått fenomenet med att ligga 5m bakom, dom kommer ju inte fram fortare för det och det blir ju bara jobbigare för dom själv att ha snorkoll på att bilen framför inte bromsar eller gör något annat oväntat.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Honke skrev:Men om ni håller på att krocka när framförvarande bil bromsar så kör ni lite för nära va?! Det tycker jag är minst lika illa som att köra för sakta i omkörningar på motorvägen. Självklart ogillar jag oxå när folk kör om i 80-110 på motorvägar.

Själv blir jag vansinnig på alla som ligger alldeles för nära, speciellt när nån av hundarna är med. Bara väntar på den dagen då någon kör in i röven o min rottis Mats ligger där bak, då vet jag inte vad jag gör med personen i bilen. Har aldrig förstått fenomenet med att ligga 5m bakom, dom kommer ju inte fram fortare för det och det blir ju bara jobbigare för dom själv att ha snorkoll på att bilen framför inte bromsar eller gör något annat oväntat.
Jag håller med dig Honke men det finns några bekymmer som kvarstår:

Det som blir ett problem är när en långsam bil kör om en långtradare i ett par kilometer att det blir köer både i vänster och högerfil. Om man lämnar en större lucka i omkörningsfilen så fylls den hela tiden av bilar som köar även i vänsterfilen så att hålla rätt avstånd blir rätt svårt då det hela tiden fylls upp av bilar. Det är även stressande att se att man inte kommer förbi men alla andra gör det:)

Sedan finns det vissa personer (som beskrivits ovan) som ligger i omkörningsfilen och inte flyttar sig. Hade ett fall igår med en kvinna som pratade i mobiltelefon samtidigt. Ibland är blink med helljus eller att lägga sig tillräckligt nära det enda som fungerar. Tyvärr reagerar många negativt om man blinkar med helljus. Jag har varit med om ett fall där bilen framför tömde halva sin spolarvätskebehållare i protest för mig som åkte bakom. Helljusblink hade dock varit det säkraste alternativet men som sagt. Det faller inte alltid i god jord.......

Notera att jag inte är en fartidiot som ligger i 160 i vänsterfilen men då jag vill köra om vill jag köra om och då vill jag om fort och sedan lägga mig i högerfilen igen.
Användarvisningsbild
av Honke
Jo jag känner till fenoment och stör mig lika mycket på det, ofta har de människorna ingen aning om vad som händer utanför dörrarna på bilen verkar det som..
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]