Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Biggen
Hej på er! :D

Jag är ganska ny som volvo ägare och har lite funderingar kring
väghållningen. Jag har en V70 2.4T aut. som går på P6000 däck.
Tycker att bilen är lite ostadigt på vägen och spårar mycket skulle vilja ha
lite mera kassaskåps känsla på den.
Nu till frågan!
Vad kan man byta för att få till en bättre väghållning?
Krängstagen? Är det dom kraftigaste på orginal?
Hjulvinklar? Kan man ställa dom mer aggresivt?
Dämpare? Finns det styvare/hårdare?
Fjädrar? Finns det kortare men också styvare
Däck? Finns det styvare och grepp vänliga?
Om något av dessa finns vad är det fär märke?
Finns det någon kunnig som kan ha förbarmade över en novis och hjälpa mig med dessa frågor?

Mvh/ Biggen 8)
av nevyn
Finns bara en sorts stabilisatorstag.
Hjulvinklarna kan du säkert ställa mer aggressivt, med resultatet att du får byta däck mkt oftare, dvs det är inte värt den lilla vinsten i väghållning. Kanske är värt det i kombination med andra modifieringar.

Dämpare finns hårdare att köpa. Till och med volvo har hårdare dämpare.

De flesta sänkningsfjädrar är hårdare för att kompensera den kortare fjädringsvägen.

Däck är svårt att säga, men jag har kört med P7000 och de var inte så värst greppvänliga i mitt tycke.

Men går bilen ostadigt borde du kanske titta över saker som spindelleder, styrleder, stötdämpare, länkarmsbussningar till att börja med.
av uffeason
Skippa dina P6000. Har också kört på dessa o tyckte INTE om dem. Efter att provat runt ett antal däck så fastnade jag för Pirell PZero Nero. Fantiskt bra grepp men samtidigt stadig komfort. Jo det finns två nackdelar. Pris och slitstyrka!!
Användarvisningsbild
av G-kraft
uffeason skrev:Skippa dina P6000. Har också kört på dessa o tyckte INTE om dem. Efter att provat runt ett antal däck så fastnade jag för Pirell PZero Nero. Fantiskt bra grepp men samtidigt stadig komfort. Jo det finns två nackdelar. Pris och slitstyrka!!
Hade också Pirelli Pzero på mina 18-tums capella som satt på förra bilen , s80..och jag var ganska nöjd med de,,,,bästa däcken jag haft i mitt tycke..kör nu med Continental Contact Sport och är inte så nöjd...
Användarvisningsbild
av Biggen
Tack för svaren!
Nevyn! vad är det för dämpare som är styvare från volvo?
kan du ge mig något å gå på!

Mvh/Biggen
Användarvisningsbild
av _Rick_
Turbons dämpare + fjädrar borde väl ge lite bättre väghållning?

Annars finns det ju tex Bilsteindämpare. De brukar ju vara 20-30% fastare än original.

MEN! all sportighet och väghållning är ju en kompromiss. Bilen blir stötigare och rister mer.

Så bor man där det är skitvägar. Så skulle jag tänkt en till två gånger innan man förädlar/förstör väghållning :)

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]