Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av lasse56
jag fick min topplockspackning bytt för ett år sedan. Bilen har gått bra sedan dess, men nu har vatten böjat försvinna ur systemet. jag kan inte hitta något läckage i kylare eller på något annat ställe.
Har kollat oljan flera gånger och kan inte finna något fel på den, den bör ju varit gråaktig om det kommer in vatten i cylindern.Har inte heller märkt att olja försvinner och har inte heller sett att det ryker vitt om avgaserna. När packningen byttes för ett år sedan sades det att bultarna inte behövde efterdras. nu är det väl för sent att efterdra? så om det nu är packninen igen varför har den i så fall gått sönder? vore tacksam för hjälp. jag kan meka, plocka isär och sätta ihop, men ibland att hitta fel är jag sämre på. tack på förhand, är en 940.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
När du kollar läckage från kylare kommer du troligen inte att se rinnande vatten eftersom den läckande kylarvätskan torkar i stort sett direkt. Kolla speciellt gavlarna om du kan se gråvita spår, det är i så fall torkad kylarvätska.

Åk till en verkstad och provtryck kylsystemet.

gjordes toppackningsbytet på en proffesionell verkstad?

Mvh GK
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ett par frågor.

Hur såg bultarna ut, var dom jämntjocka eller med en tunnare del i mitten som var några centimeter lång.

Rengjorde du gängorna och oljade in bultarna innan du monterade? Gick dom in lätt eller ojämnt när du först skruvade in dom med fingrarna.

Vilka moment drog du med?

Mvh GK

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]