NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Har lite vibrationer vid inbromsning och tänkte byta bromsskivor själv.
Efter en stunds mekande med att ta bort ok och glidskena. Trodde jag att det bara var och banka loss skivan lite försiktigt.
Lyckades inte få bort den...
jag hamrade och bankade med ett mellanlägg i trä för att inte skada skivan om jag ev skulle behöva sätta ihop allt igen.

Nån som har nån idé hur jag ska få skivan att släppa från navet, antar att det sitter fastrostat???
Användarvisningsbild
av Tomas88
Skivor brukar sitta som fan. Ett tips kan vara att spraya lyte rostlösare typ wd40 / 5-56 el liknande i kanten mellan skiva och nav.
Men man brukar behöva banka ganska rejält.
Banka på skivan och snurra en liten bit, banka igen, osv. Brukar lossna efter ett tag. Men du gör nog rätt i att ha en träbit emellan... fast du skulle ju byta så då kan det ju kvitta i och för sig.
När du monterar den nya kan du smöra lite med kopparpasta så kanske den inte sitter lika jävligt nästa gång den skall bort.
av whoppi
Vet inte hur man ska komma åt med nån rostlösare?
Skivan är svarvad så att navet sitter en bra bit in i skivan vilket gör det svårt att komma åt.
Bankar man för mkt är jag rädd att man kan förstöra lagret i navet, vet inte om det är nån risk?
Fler idéer?
av kebne
på min gamla v70 fick jag tipset om att banka med en vanlig hammare på ytterkanten av bromsskivan där den ligger an mot navet. Då uppstår en bryteffekt och skivan släpper. Man bankar alltså kraftigt på samma punkt och inte runt om. Efteråt har man fått snygga till skivan med en fil innan återanvändning. Vet dock inte om detta tips även fungerar på v50. På egen risk alltså.
Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]