Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
din bil har haldex, inte visko.
det är inte fyrhjulsdriften som gör att du har sämre svängradie, utan utslagsbegränsarna som är olika beroende på hur bred fälg bilen har
Användarvisningsbild
av _Rick_
Jag har de största styrutslagsbegränsarna. Mina vinterdäck skrapade i. så jag trodde jag hade mindre dito. Men icke.

Har t om shimsat ut dem lite för att inte vinterdäcken skulle skrapa i. Jag hade lite fel storlek på däcken (215 55 16") istället för 205 55 16". Plus att sidoväggens topp på däcken är lite grövre på vinterdäck än sommardäcken. mina 225:or skrapar inte men 215.. hmm

kunde inte teknikerna på volvo gjort en bubbla in där däcken går emot så de inte skrapar i.

Men det hade de gjort om de kunde. troligen.. allt finns där av en orsak.

Frågan är om det räcker med de näst största utslagsbegränsarna när man har 225 45 17"? Hade ju vart skönt med lite bättre svängradie. Precis som Alex sa.. det är lite pinsamt och ibland blir det lite yvigt på parkeringarna om man inte planerar svängen riktigt.
av svensen
Jeg har som sagt 225/45-17 og mine skraper ikke i. (Om vinteren kjører jeg på 205/55-16).

Som jeg skrev tidligere er svingradien dårligere enn på den gamle bilen, men jeg finner det ikke problematisk. Lukeparkering er overhodet ikke noe problem, men det er et underjordisk parkeringshus jeg har sluttet å bruke fordi innersvingen på vei ned i huset mellom etasjene er for krapp. Men det var den forøvrig for en kort Caravelle Syncro jeg hadde også...

Jeg skal ta en tur ut i morgen og måle svingdiameteren med fullt rattutslag, så kan vi sammenligne litt.

Mvh

Sven
Användarvisningsbild
av CarMan
_Rick_ skrev:Jag har de största styrutslagsbegränsarna. Mina vinterdäck skrapade i. så jag trodde jag hade mindre dito. Men icke.

Har t om shimsat ut dem lite för att inte vinterdäcken skulle skrapa i. Jag hade lite fel storlek på däcken (215 55 16") istället för 205 55 16". Plus att sidoväggens topp på däcken är lite grövre på vinterdäck än sommardäcken. mina 225:or skrapar inte men 215.. hmm

kunde inte teknikerna på volvo gjort en bubbla in där däcken går emot så de inte skrapar i.

Frågan är om det räcker med de näst största utslagsbegränsarna när man har 225 45 17"? Hade ju vart skönt med lite bättre svängradie. Precis som Alex sa.. det är lite pinsamt och ibland blir det lite yvigt på parkeringarna om man inte planerar svängen riktigt.
har du rätt offsett på fälgarna?
jag tycker inte det borde skarapa i om du har dom största utslagsbegränsarna (det finns 3 storlekar)
av Pebben
CarMan skrev:
_Rick_ skrev:Jag har de största styrutslagsbegränsarna. Mina vinterdäck skrapade i. så jag trodde jag hade mindre dito. Men icke.

jag tycker inte det borde skarapa i om du har dom största utslagsbegränsarna (det finns 3 storlekar)

Som vi diskuterat nyligen är det inte alls konstigt att det skrapar i. Min R har allt original. Fälgar, däck samt utslagsbegränsare och det skrapar i. Svängradie på 13,3 meter är det förresten.
Användarvisningsbild
av CarMan
Pebben skrev:
CarMan skrev:

Som vi diskuterat nyligen är det inte alls konstigt att det skrapar i. Min R har allt original. Fälgar, däck samt utslagsbegränsare och det skrapar i. Svängradie på 13,3 meter är det förresten.
det jag reagera på var att han säger att han har dom störrsta utslagsbegränsarna & tydligen inte dom bredaste däcken.
här är den tått som inte stämmer!
Användarvisningsbild
av _Rick_
carman: hade S80 storleken på mina däck. Plus sänkning. Det är nog därför det skrapar i. Dock så gör det inte det med 225:orna på sommaren. Men 215/55 16" är ju högre än 225/45 17"

Om jag har råd, så blir det riktiga vinterdäck med rätt storlek. Mina nuvarande är jättefina. Men det passar bättre för nån med S80 :)
av Pebben
CarMan skrev:
Pebben skrev:
CarMan skrev: har du rätt offsett på fälgarna?

det jag reagera på var att han säger att han har dom störrsta utslagsbegränsarna & tydligen inte dom bredaste däcken.
här är den tått som inte stämmer!
Du har rätt, för även om den är sänkt med rimliga mått borde det inte skrapa i. Hmm, har inte heller nån vettig förklaring så länge det är rätt ET på fälgarna.
Användarvisningsbild
av flyvert
Kan intyga att en original V70R-04 med 18" originalfälg och sulor skrapar i hjulhusen. :cry:

Enligt märkesverkstad är korrekt utslagsbegränsare monterade.

Bara att leva med + en massa annan skit som fastrostande bromsar, etc.
Trots det är det en kul bil, speciellt vintertid... :twisted:
Användarvisningsbild
av A80TD
Även mina däck kan ta i hjulhusen. Detta med utslagsbegränsare och 205or på orig. 16'' fälgar.

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]