- mån 01 nov 2004, 21:56
#2328
Botten är nådd... botten är passerad! :*O/
Efter att ha bråkat om felmeddelandet "Emmissioner. Service erfordras" med Volvo kom saken till sin lösning idag...
Jag har tidigare skruvat upp alla tändspolar bara för att konstatera att där varit torrt och rent. Detta trots att Volvo hävdat att det rör sig om fukt i brunnen (cylinder 1).
Idag lämnade jag in bilen för byte av ett lås som inte fungerade... Eftersom lampan, sedan en vecka tillbaka, åter igen tänts och felmeddelandet hånar en i ansiktet sa jag även till om detta att "Nu får ni banne mig hitta felet":
Felet visade sig vara dålig kompression på cylinder 1 (9 bar motför c:a 13 -på övriga fyra). Detta beror (med all sannolikhet) i sin tur på en bränd ventil...
Kostnad att fixa: 16 740:- !!! :-O)
Nu har jag sådan jäkla tur att FÖRMODLIGEN kommer säljaren (bilfirma) att ta på sig kostnaden för detta... Men vi är inte riktigt där ännu. Men värst är att att det ö h t finns så många problem på en så pass välrenommerad och ny bil!
Listar här allt som jag fått åtgärda på bilen från när den köptes (13 400) mil tills nu (13 800 mil).
- En nivomat-dämpare bak
- Inre styrled, vänster
- Krängningshämmarlänk bak
- centrallås vänster bak
... Åsså då den här enorma fläskläppen på detta!
(Ett känt fel till som jag inte tagit upp eller orkat kolla upp är en något kärvande fönsterhiss)
Ska jag byta bilfan, låta den gå till återköp??? Är det bra så här, eller har volvomardrömmen bara börjat? Hur vanligt är det att en V70 bränner en ventil efter 13 000 mil??? Är det bara en ruggig otur? (S)
Snart får jag med säkerhet pynta själv...
Bilen är som vanligt den i min signatur.
Efter att ha bråkat om felmeddelandet "Emmissioner. Service erfordras" med Volvo kom saken till sin lösning idag...
Jag har tidigare skruvat upp alla tändspolar bara för att konstatera att där varit torrt och rent. Detta trots att Volvo hävdat att det rör sig om fukt i brunnen (cylinder 1).
Idag lämnade jag in bilen för byte av ett lås som inte fungerade... Eftersom lampan, sedan en vecka tillbaka, åter igen tänts och felmeddelandet hånar en i ansiktet sa jag även till om detta att "Nu får ni banne mig hitta felet":
Felet visade sig vara dålig kompression på cylinder 1 (9 bar motför c:a 13 -på övriga fyra). Detta beror (med all sannolikhet) i sin tur på en bränd ventil...
Kostnad att fixa: 16 740:- !!! :-O)
Nu har jag sådan jäkla tur att FÖRMODLIGEN kommer säljaren (bilfirma) att ta på sig kostnaden för detta... Men vi är inte riktigt där ännu. Men värst är att att det ö h t finns så många problem på en så pass välrenommerad och ny bil!
Listar här allt som jag fått åtgärda på bilen från när den köptes (13 400) mil tills nu (13 800 mil).
- En nivomat-dämpare bak
- Inre styrled, vänster
- Krängningshämmarlänk bak
- centrallås vänster bak
... Åsså då den här enorma fläskläppen på detta!
(Ett känt fel till som jag inte tagit upp eller orkat kolla upp är en något kärvande fönsterhiss)
Ska jag byta bilfan, låta den gå till återköp??? Är det bra så här, eller har volvomardrömmen bara börjat? Hur vanligt är det att en V70 bränner en ventil efter 13 000 mil??? Är det bara en ruggig otur? (S)
Snart får jag med säkerhet pynta själv...
Bilen är som vanligt den i min signatur.
~~~~~~~~~
V70 AWD -01
~~~~~~~~~
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" - RUSKIGT ROLIGT!
V70 AWD -01
~~~~~~~~~
"Att styla en Volvo är som att sminka en gris" - RUSKIGT ROLIGT!