- sön 08 aug 2010, 17:59
len skrev:Vill inte verka korkad, men jag hade ingen aning om att aluminium kunde rosta.. :?: :roll: :lol:Tomas88 skrev: Åter till ämnet.Frågan är bra. Tänk att en AC har en maximal kyleffekt, dvs man räknar om "negativ" värme. Man kan producera värme, men ej kyla. Den maximala i en Volvo är ca 2,5 kW (vet inte exakt). Tidiga ac 10-15 år sedan, klarade att ge ca 13 grader luft i munstyckena, dagens bilar ner mot 7-8 grader. Ju större tempskillnad, ju mer effekt går det åt. Är det behov av värme, reduceras AC:n dvs den producerar ingen kyla. Dock avfuktar den luften utifrån (detta märks mest även när det är hett ute, att luftfuktigheten sjunker) även på vintern. Det kräver även effekt, men lite mindre. Det är ju avfuktaren som spiller ut kondensvattnet under bilen. På defrostern går ac/avfuktaren även på vintern. Min erfarenhet av AC (första var -88) dvs knappt 100 000 mil, är inga problem utom de tidiga modellerna som rostade i alu-rörentill kondensatorn (dom hade ac, ej klimatanläggning). De sista 15 åren har jag aldrig stängt av klimatanläggningen.
Naturligtvis så har det ju en enorm betydelse hur varmt det är ute för hur mycket förbrukningen ökar med ACn på men hur många procent rör det sig om om vi tex säger att det är 30 grader?
Eller om vi i stället säger 10 grader. ACn går ju även om det är kallare, och det är ju oftast då många stänger av ACn fastän det kanske är dumt. Är inte så insatt i detta själv men de som är lite kunnigare brukar ju säga att ACn går sönder lättare om den stängs av.
Divide et impera