Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosse78
Mäte med multimeter och det visade sig att generatorn inte laddade... efter lite närmare felsökning fann jag att kabeln från generatorn till batteriet glappade... tyvärr så har det blivit varmt där och muttern går inte att få bort, o hela pinnbulten Snurrar Zzz..... ser ut som jag får köpa en ny generator igen jippi ! :cry:
Användarvisningsbild
av Bosse78
Såg att Micro har gått i konkurs och har 75% på allt i butiken.... Nån som vet om dom säljer/sålde generatorer ??? :)
av Trött
Du har inte fel på generatorn. Vanligt med glappkontakt. Är instrumenthuset dött när generatorn inte laddar ?
Det här låter inte klokt men prova...dra upp handbromsen när motorn är igång och se om varningslampan för handbroms lyser. Om inte är instrumentet svart...kolla då laddningen på batteripolerna med en multimeter ska ladda 14 volt minst. Om den inte laddar har du 11-12 volt. Här kommer det inte kloka...pilla på trippmätarknappen, tryck och vicka....om handbromslampan börjar lysa då...kolla laddningen igen...ganska säkert laddar den fullt igen. Kabeln mellan D+ på generatorn och lampan i instrumenthuset har glappkontakt. Generatorn kan inte ladda om det inte finns kontakt mellan D+ och instrumenthuset. Man kan dra en tjuvkabel
Okey.tack för tippset "trött" det visste jag inte.. men det skall jag prova nästa gång min biltema generator sluta ladda :P 100 amp är bra för volvo har jag hört!
av ulle
Bosse78 skrev:Såg att Micro har gått i konkurs och har 75% på allt i butiken.... Nån som vet om dom säljer/sålde generatorer ??? :)
Är det någon som har en katalog från Micro? Jag har en del delar som jag inte vet vilken bil de skall vara till. Mycket tacksam om jag kunde få tag i en katalog.

ulle
Hei

jeg har en Volvo 745 92 modell med samme problem som beskrevet her. Jeg har forsøkt trikset med å røre på tripptellerknappen,og da kommer instrumentlysene på. Er det mulig å reparere denne glippkontakten? Jeg har åpnet opp instumentpanelet, men finner ingen åpenbare feil. Hvis ikke, mellom hvilke punkter skal jeg trekke tjuvkabel?
Användarvisningsbild
av emwtur
om man har ett kopplingsschema så kan man följa ledningsbanorna och byglingarna.
vanligaste problemet är att lödningarna vid byglingarna glappar - dom kan man löda om.
man brukar kunna se sprickor i lödningarna då !
Kan man löda så är det aldrig fel att löda om alla lödningar och kolla om det hjälper.
/emwtur
Kretsen går ut från stift 15 på tändningslåset (blå/röd kabel) till laddningslampa. Från laddningslampan går en röd kabel via 2 kontaktstycken( ett vid A-stolpen och ett vid vänster hjulhustorn) och vidare till D+ på generatorn.

Felsökning av batteriladdningssystem.

LADDNINGSLAMPA.
Vid påslagen tändning, lyser laddningslampan? Om JA gå vidare till nästa punkt, "GENERATOR"

Om NEJ kontrollera att spänning från tändningslåset finns vid kretsens säkring, om spänning ej finns vid säkring mät då efter spänning vid anslutning på tändningslåset. Har du ingen spänning där så har du nog ett problem med ditt tändningslås. Om spänning finns vid anslutningen på tändningslåset kontrollera då att kabeln är hel mellan tändlås och säkring.

Om spänning finns kontrollera att laddningslampan är hel, kontrollera säkring (gäller endast om det finns säkring i kretsen)om den är hel, gör också rent hållaren för säkringen (en god ide är att du som allmän åtgärd rengöra alla säkringshållare samt säkringar när du ändå håller på), om lampan fortfarande inte lyser kontrollera smal (0,75) röd kabel som går mellan laddningslampa och generatorns anslutning +61, ibland står det D+ (förväxla inte med tjock röd kabel på generatorn (6,0) på anslutning B +.

OBS NÄR DU JOBBAR MED KABLAR VID GENERATORN KOPPLA BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!!!
Mät upp för att säkerställa att nämnda krets(mellan laddlampa och generator) är OK.

GENERATOR
Kontrollera att generatorn sitter korrekt monterad. Kontrollera att rem eller remmar är felfria och korrekt spända (man trycker ned remmen mitt emellan remskivorna. djupet skall vara 6-8 mm).

KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN PÅ BATTERIET!
Kontrollera att alla anslutningar till generatorn( lossa gör rent och anslut igen). Kabeln från anslutning B+ går ner till Startmotorn lossa gör rent och innan du ansluter igen så mät upp att kabeln mellan generator och startmotor är OK. Passa också på att på samma sätt kontrollera kabeln mellan startmotor och batteriet. Anslut kablarna igen.

Ta loss och rengör batteriets kabelsskor en i taget, minuspolen först. Spänningsmät batteriet, om spänningen ligger vid c:a 10 V eller lägre kan det kasseras direkt eftersom batteriet troligen har en eller fler defekta celler mellan 11-12 V kontrollera batteriets syravikt med syraprovare. Om syravikten är låg så ladda batteriet och mät igen. Om spänningen fortfarande är låg när batteriet är obelastat så är det nog dags att skaffa ett nytt.

Anslut batterikablarna, pluspolen först. Starta motorn och lyssna efter missljud från generatorn.Skrikande ljud från generatorn innebär med stor säkerhet lagerfel och generatorn måste bytas. Stäng av motorn.

KOPPLA NU BORT MINUSPOLEN FRÅN BATTERIET, PLUSPOLEN SKALL SITTA KVAR!
TÄNDNINGEN SKALL VARA AV!
Koppla en testlampa mellan batteriets minuspol och minuspolens löstagna kabelsko.
Om du inte har en "riktig" testlampa så duger en vanlig 12V -lampa med anslutna sladdar, man kan också ansluta en voltmeter bara det kan indikera förekomsten av spänning.

Förutsättningen för följande kontroll är att strömförbrukare som normalt får ström oavsett tändningen är på eller inte skall kopplas bort och då kan man börja med att plocka bort säkringen för klockan.

Om nu testanordningen inte indikerar så är denna del av felsökningen klar och du kan gå vidare men om den fortfarande indikerar så kopplar du bort kablarna från generatorn. Om testanordningen nu slutar indikera har du hittat ett fel i generatorn.
Om testanordningen fortfarande indikerar så tar du loss säkringarna en efter en tills testanordningen slutar indikera för då har du hittat den eller de kretsar där fel finns. Dessa fel måste i så fall åtgärdas innan man kan gå vidare eller eventuellt så kanske du har funnit lösningen.

ANSLUT MINUSPOLENS KABELSKO OCH KONTROLLERA ATT BÄGGE KABELSKORNA SITTER KORREKT!
Starta motorn och anslut voltmetern till batteriet, nu skall du kunna avläsa mellan 14 och 15 volt. Slå på strålkastarna, spänningen skall nu sjunka för att sedan stiga igen om allt fungerar korrekt.

SYMPTOM____________TROLIGA FELKÄLLOR
Om spänningen är för låg: Generatorns stator, rotor, dioder eller spänningsregulatorn.
Om spänningen är för hög: Byt spänningsregulator.

Kolla generatorkolen och släpringarna, om kolen är slut så köp nya och montera,var noggrann. Om släpringarna är i dålig kondition, byt då generator.

Om du skall byta generatorn, ta med den gamla av två anledningar, för de första så säkerställer det att du får en som är jämförbar med din gamla. Det kan också vara så att det finns renoverade utbytesgeneratorer och det brukar vara ekonomiskt fördelaktigt. Om du köper en renoverad se då efter att remskiva finns på den du köper annars måste du ta bort den från din gamla och montera den på den du köper.Likadant kan rekommenderas att du tar med den gamla regulatorn om du skall köpa en sådan men i det fallet är det bara för att du skall vara säker på att få en som passar.

Hoppas detta kan hjälpa dig.

Mvh GK
Hei,

takk for kjapt svar. Jeg hadde som sagt oppe instrumentpanelet i dag, men det var kun kontakter på baksiden, og de så ut til å være i god stand, og ledningene satt godt i kontaktene. Må jeg åpne opp selve instumenthuset for å komme til loddepunktene?

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]