Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Har ganska nyligen köpt en V70N-04 och har upptäckt att när jag står på tomgång är det ett surrande ljud, låter nästan som en liten motor eller liknande, som går igång några sekunder sen tystnar. Sen är det tyst en stund och så går det igång igen. Har bara hört det på tomgång. Ska det vara så?
Användarvisningsbild
av Lilja
Låter nästan som motorfläkten. Om det är det så ska det vara så annars är det svårt att säga :???:
av MrWalker
Stupid-Flanders skrev:Har ganska nyligen köpt en V70N-04 och har upptäckt att när jag står på tomgång är det ett surrande ljud, låter nästan som en liten motor eller liknande, som går igång några sekunder sen tystnar. Sen är det tyst en stund och så går det igång igen. Har bara hört det på tomgång. Ska det vara så?
Löste du detta? Jag har samma grej och är på vippen att låta Volvo felsöka min AC för 1700 spänn. Jag letar nu skäl att slippa detta=)
av bossehbg
det är troligtvis den berömda lilla fläkten som sitter bakom det lilla gallret på mittkonsolen. sitter en givare där för temperaturen i kupen, vad du än gör pilla inte där. tittar man in där ser man en grej som ser ut som en insekt men är ett motstånd eller nåt liknande. inte billigt att fixa.tror att det finns en tråd om denna fläkt.min låter oxå men bryr mig inte.
av MrWalker
Satt länge och lyssnade på detta idag. Ljudet "slår på" ungefär var 20:e sekund vid tomgång. Det låter som en liten elektrisk motor eller liknande och surrar/väser. Med AC Off hörs ljudet inte alls. Vid ett tillfälle, efter ca 5 minuter, så följde bilmotorns varvtal med detta surrande. Varvtalet gick upp något och motorns surrade tillsammans med "den lilla elektroniska motorn". Jag har aldrig hört att motorn går upp i varv på det viset så det kan i och för sig vara en tillfällighet. Jag ska gå ut senare ikväll och lyssna under huven för att försöka identifiera ljudet. Börjar få svårt att slappna av när jag kör bilen pga detta!
av MrWalker
#27 skrev:Om du har tändning på och trycker på bromspedalen och sen släpper får du fram ljudet då?
Det är automat så jag har alltid foten på bromspedalen och sedan släpper jag.Så ja=)

Nu har jag varit ute och både filmat och spelat in ljud.
Jag testlyssnade just och jag tror att ni ska kunna höra vad jag menar om ni skruvar upp ljudet lite och kanske till och med har hörlurar.

Ljud från kupen

Den första omgången surr börjar runt 6s och fortsätter till 11.
Det andra omgången börjar vid 32s och fortsätter till 37. 58 till 1.02

Video under huven

Den första omgången surr börjar vid 05s, slutar med ett knäpp vid 14. Andra omgången drar igång vid 22s med en rejäl uppvarvning (av vadå?)

Motorn väsnas en del så jag vet inte om det hörs så tydligt i filmen. Delen som jag försöker filma i slutet ger ifrån sig ett tydligt "knäpp" i samband med surrandet.

Surrandet kommer med tätare intervaller om jag har på max kyla än om jag har på max värme. Surrandet tycks också hålla i sig längre vid minimum temperatur. När jag hade på max värme kände jag att stolen vibrerade i röven och ryggen under surrandet. Detta kände jag igen direkt, så det vet jag att det har förekommit tidigare.
av Fred
MrWalker skrev:Med AC Off hörs ljudet inte alls.
AC:n i alla bilar har lite ljud för sig. Eftersom ditt oljud försvinner när AC:n är avstängd så är det väl ganska lätt att dra slutsatsen att det är just AC:n som är källan till ljudet. Det parat med mitt första konstaterande kanske kan vara lugnande?

Dock är det så att ju mindre kylmedium man har i AC-systemet desto mer väsnas AC:n så om ljudet är värre än förra sommaren kanske du skulle lämna in bilen till en AC-firma som kan göra ett täthetstest.
Mäta MAF sensor

Det lilla kikade på när jag gjorde min […]

Har du möjlighet för live data: fuel rai[…]

Tack. Har inte förstått hur det kan s[…]

Knarr vid rattutslag

Det knarrar vid rattutslag åt vänster[…]