Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av larsolsson
Hej

Med risk att för att verka lite dumdristigt ställer jag ändå min fråga,
Vi har en 745:a GLT -88B 16v (B234F) 159hk, som nu mer har rullat 30 000 mil. Den har varit vår sedan ny.
Tyvärr har bilen fått stått ut med mängder utav kallstarter och korta körningar.
Bilen och motorn går fortfarande bra. Dock tycker jag att den en gång så fina draget och varv villigheten 3,500-5,500 varv är borta. Den är nu mer rätt slö vid varv över 4,000.
Just nu är det iofs fel bakaxel monterad på den, ( en vanlig GL ) så den har lite fel utväxling, men ändå.

Är tappad varvvillighet och effekt något man får räkna med på motorer som gått så här långt? Dvs slitage och kompressionsförsämringar i motor.
Eller kan det vara något annat som påverkar flåset i bilen. Katten kanske?
Finns det några standardsaker som man bör kolla upp?

mvh
Lars
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Servar du bilen regelbundet? Hur ofta?

Hur länge sen är det du bytte t.ex. bränslefilter, fördelarlock etc.?

Mvh GK
av larsolsson
Ja, service görs väl inte helt 100% igt. Bilen rullar endast några hundra mil per år nu. Så det har nog mest blivit olja, filter, luftfilter o stift. Service är nog faktiskt inte gjord på 1-2 år eller så nu. Så visst är det dags.
(därav mitt första inlägg. Dvs ngt man skall kolla extra på en motor som inte har spänsten kvar)

Bränslefilter är jag nog faktiskt tveksam till att det är bytt nyligen. Skall fråga min verkstadsnisse nästa gång.
Fördelarlock har jag aldrig hört talas om att man skall serva/byta. Vad är det som blir slitet där och vilka är symptomerna?

Skall se ifall det finns möjlighet till att göra kompressionsprov.

mvh
Lars

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]