Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Uthil
Hejsan!

Tjejens 440 beter sig riktigt konstigt, för ett par dagar sen så gick den som smort, sen i torsdags förra veckan dog den, försökte med startkablar men icke, visade attdetvar soppatorsk, hälldei med soppa, startade med kablar, vips, fungerade, i 2 dagar, sen dog den igen och nu startar den verkligen inte, det finns soppa i, men när du drar om nyckeln så hör man soppapumpen gå igång,väntar tills den stannar och vrider om helt och bilen säger bara (vrmp)!

Har luskatoch soppapumpen kan vara paj eller något annat, batteriet är ganska nytt, 1 år kanske,

Vad tror ni..

Hade
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Mycket möjligt att pumpen börjar ge sig, åk till en skrot och köp en isåfall. Det bästa är ju att kolla om den matar fram bränsle. Tänder den på startgas?
av Uthil
Det vet jag inte, kan prova, men startmotorn klickar inte alls, tror mer på att startmotorn är paj. finns det något sett att kolla det om den är trasig eller ej?

Hade
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla upp batteriet, även ett relativt nytt batteri kan paja till, exempel cellfel.

Mvh GK
av Uthil
Tja! kan prova med mitt batteri, som jag har i min bil, får se om den startar då. Ska kolla startgas först...
av Uthil
Tja!

Kollat med 440 nu, och den startar ibland, och ibland inte, Kollat batteriet, den laddar sådär, Men har 12 volt, startström, Den laddar lite grann p.g.a. att kolen är dåliga, så det kommer att bytas, men det sitter som en liten cistern eller cylinder framför insuget som har två slangar, den ena går från lufttrumman in i denna sak, och den andra går ut från den in i insuget, och så har den två st kablar och en kontakt som jag inte riktigt har listat ut vart den går, men den borde väl gå till något sorts relä, eller databox, och är den hel så ska den väl skicka någon slags signalö att nu kan du starta, eller har jag fel. När bilen inte startar så klickar denna, Och enligt mig så styr den själva luften, Har kollat upp den och den kallas för (Air Control)

Hör gärna av er..
av leifka
Hade liknande bekymmer för en par år sen. Det visade sig vara startmotor-kolen som var utnötta. Jag köpte en utbytes-startmotor för ca 1500kr (blev billigare än att ha en verkstad att byta kolen)
av leifka
Nja,det var nog så att jag fick rådet att byta startmotorn pga dess ålder och förmånliga pris för att slippa fundera vidare. Då fick jag en startmotor i nyskick som håller bilen ut.
av Uthil
Tja! var och kollade på bilen idag, och den startade, men innan jag provade så kollade jag diagnostiken, och fick felkod 2.1.2

Jag skriver detta hemma hos min farsa, och har inte felkoderna till hands här, men om någon vet vad dessa betyder kan väl slänga in ett inlägg.

Det viner lite under bilen när den är igång, märkte jag, kan det vara något tjall på bränslepumpen, som gör att den inte får soppa, och att det är det som är anledningen till att den inte startar.

@rylle , en kommande uppdatering är bekr&[…]

Original är det alltid halogen i helljusstr&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Jag får hoppas jag kan polera upp resten av […]

Det visar sig att man behöver både del […]