Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu har jag forskat (läs googlat) lite mer i ärendet, och det jag kan komma fram till är just det jag skrev i slutet av mitt inlägg med citatet.
Att man från och med 2013-01-19 får ha en större totalvikt än 3500 kg OCH släp över 750kg OM man har genomgått utbildning för det.
Alltså räcker det inte enbart med det B-kort man har idag för att få ha en totalvikt över 3500kg (totalvikt bil+släp) och släp som väger mer än 750kg..
Användarvisningsbild
av len
dieseltuc skrev:Tittar på min Sorento som får dra monstruösa 3500 kg !
hur ska du kunna dra 3500 kg med din Kia?? Möjligen ett ton mindre eller.....?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
len skrev:
dieseltuc skrev:Tittar på min Sorento som får dra monstruösa 3500 kg !
hur ska du kunna dra 3500 kg med din Kia?? Möjligen ett ton mindre eller.....?
De Kia jag kikat på ligger på 2800 i dragvikt och det var med lilla motorn.

Kan säkert vara reggad till 3500 med stora motorn.

Bilen är rambyggd precis som Nissan KingCab,Toyota HiLux och alla dessa drar 3.5 ton
Användarvisningsbild
av PaNi
Skaffade mig BE kort för ett par år sedan, 20 år efter B-kortet. Kan jag rekommendera VARMT för alla som drar något efter bilen då och då, inte bara för de som måste för att man har tung bil. Det går att ställa till det ordentligt för sig själv och andra även med ett litet släp. Lillsyrran blev till exempel överkörd av ett tappat hyr-släp för ett par år sen när hon cyklade. Hon överlevde, men alla har ju inte samma änglavakt. Så skaffa E-kort, det gör nytta även om lagen tillåter er att dra små släp utan E:et.
Användarvisningsbild
av kalhygge
VolvoB20 skrev:[

Bilen är rambyggd precis som Nissan KingCab,Toyota HiLux och alla dessa drar 3.5 ton

njaa, så bra är inte japspickisarna - Nissan navara / kingcab drar 3000kg, Toyota Hilux drar bara 2250 kg, Mitsub. L200 2700 kg..

XC70 D3 AWD aut. årgång 2011 drar 2100 kg, xc90 2250kg..

De enda som drar 3500 är väl Mitsu Pajero o kanske nån mer SUV, å så kanske nån amerikansk skapelse..??
Användarvisningsbild
av Variosboy
kalhygge skrev:
VolvoB20 skrev:[

De enda som drar 3500 är väl Mitsu Pajero o kanske nån mer SUV, å så kanske nån amerikansk skapelse..??
Dodge Nitro tex (3500kg)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
micketrono skrev:Nä det kan nog stämma, blir nog en endagskurs eller ännu kortare tror jag...
Men det betyder ju att man kan utnyttja sina 1800kg efter kursen :D
Nope...

Riksdagen har beslutat om nya bestämmelser på körkortsområdet. En av förändringarna är att det blir möjligt att köra tyngre fordonskombinationer med B-körkort. De nya reglerna införs den 19 januari 2013.

En speciell variant av körkortsbehörigheten B införs – utökad B-behörighet
Utökad B-behörighet gör det möjligt att köra fordonskombinationer där bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikt är högst 4 250 kg.

För att få utökad B-behörighet kommer det att krävas att föraren genomgår ett särskilt körprov. Åldersgränsen kommer att vara 18 år. Utökad B-behörighet kommer att markeras på baksidan av körkortet med villkorskod 96
.

Även BE kortet försämras 2013......

Förändringar för behörighet BE
Körkort med behörighet BE som utfärdas från och med den 19 januari 2013 ger inte rätt att dra släp med en totalvikt över 3 500 kg. För att dra så tunga släp krävs då någon av behörigheterna C1E, CE, D1E eller DE.

Det gäller alltså att skynda på och ta riktigt BE redan i år innan det försämras.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skynda er att ta BE, det är aldrig fel och så knepigt är det ju inte. Jag har haft det i 19 år nu och det är rackarns skönt att slippa fundera på massa vikter. Så länge släpet för stunden väger mindre än vad bilen får dra är man i hamn, enklare än så blir det inte.

Min XC60 får för övrigt dra 2000kg. Utan E är det under 1000kg har jag för mig?!

/Martin

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]