Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av adonis
Hej. jag skulle vilja ha lite åsikter från er som har erfarenhet av flera bilmodeller.
Jag har nu en 245:a, en -87:a som vi egentligen gillar, men som inte alltid har lust att starta . vi använder bilen som packåsna och till att dra med familjen till landet (10 mil), främst sommartid.
vi har börjat lura på att köpa en lite mer pålitlig bil, jag brukar få igång bilen, men det händer att min fru misslyckas. då måste jag ta mej till där den står, och när hon har dränkt den brukar jag också ha svårt att få igång den...
hursomhellst, vi behöver en stor, billig bil som man klan vara säker på att få igång. jag lurar på en 855 eller en 945, man verkar kunna få en typ -95:a för runt 10.000. speciellt om ac:n inte funkar (den kan vi klara oss utan).
vad skulle ni rekommendera att kika efter? jag är inte ohändig men har inte så mycket tid eller erfarenhet att meka.
är det något man ska passa sig för? (våran 245:a har B230K-motorn, som man tydligen ska passa sig noga för...)
alla synpunkter uppskattas.
av Sjöle
945 är nog den tillförlitligaste bil som Volvo haft. Har haft en 945 -95 som aldrig krånglat som jag körde 36000 mil i 10 år. Höll t. o. m. turbon utan att jag rörde .
K- motorn i förgasaren var ingen höjdare. Min hustru har också haft en 87- a med insprutare som gick 18000 mil i tio år utan några som helst problem. Spindelkulleder och styrleder har jag fått byta på bägge. Men de är ju lätta att byta.
av Candypig
Håller med Sjöle, 900 serien är riktigt bra och enkel att meka med, dock är ju modellen gammal men jag hade nog hellre köpt en 945 än en 855:a, den senare dyrare i res.delar och service, min 944:a har jag haft i 8 år nu och kört ca 15000 mil (27600) och "bara" bytt slitdelar + service(än så länge :wink: )
av adonis
tack för svar. det låter ju bra. jag har en polare som säger samma sak, men det är ju bra att höra ifrån flera källor. om jag nu fastnar för en 945, är det nåt speciellt man ska titta på? är någon årsmodell sämre än någon annan? finns det bättre och sämre motorer?
jag kan som sagt fixa en del småfel, men större reparationer kommer jag bli tvungen att leja ut. vilka vanliga fel är svåra/dyra att fixa?
vansinnigt mycket frågor, men det är väl klokt att ta reda på vad man köper tänker jag. hoppas nån har tid och lust att svara.
av Casal
Byta packboxarna bakom kamremen är väl det svåraste vanliga felet antar jag. Om det läcker där så är det olja på vattenpumpen, så det ser du ju lätt när du letar bil.
För extra pålitlighet bör du välja utan turbo, de nyare finns nog inte utan tror jag.
av adonis
bra tipps! när började de med turbo? det kan jag helt klart klara mej utan, ska som sagt mest köra familjen till landet.
av rd350
Hej! Köp du en 940 med gott mod! Ingen årsmodell är "dålig" men ju nyare desto trevligare bil. De sista (98orna) är i mitt tycke de bästa då slipper du även skrynkliga dörrklädslar som nästan är standard på de äldre, dessa bilar var även ganska rikligt utrustade. Använder du inte ac-n får du dessutom fler bilar att väja på till lägre pris, en fungerande ac drar upp priset. Från 95 års (sena 95or) får du den trevligare växellådan och lättrycksturbo. Turbon behöver du inte vara rädd för att köpa om service är skött med ordentlig olja. Se till at servostyrningen funkar som den ska är väl det enda "standardfel" som kan kosta en slant. Tänk dock på att bilarna börjar bli några år så vanliga ålderskrämpor kan ju finnas om än i mindre omfattning än på andra bilar. Var själv Volvomek under hela 900 seriens tillverkningsperiod vill påstå att det är den tillförlitligaste bil du kan hitta, kolla priserna! 98 var en ny v70 betydligt dyrare än en 940 nu är det tvärt om, det säger väl en del! :wink:
av adonis
det låter ju som att det är en 945 jag ska ha, helt klart. blir nog en -96:a eller så. ser ut på blocket som att man kan få en för under 15.000, och om de är så bra som ni verkar tycka så är det ju mycket bil för de pengarna.
tack för alla svar.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
De värsta klyddet enligt mig är oljeläckage i motorn. Inte ovanligt att packboxarna är lite slitna när bilen har gått en bit, värst är den bakre packboxen vid växellådan, så de kan vara bra att kika under bilen om de kommer mycket olja.

Det är inga större problem att byta i och för sig, men det är en del jobb och kräver lite verktyg, kan va skönt att slippa.

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]

hjullager eller difflager

har lager ljud vänster fram låter mest […]