Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
s6025t skrev:Han sa att det blev samma fenomen på 2.5FT till MY10 för dom fick oxå höjd utväxling med lägre förbrukning som följd.. MY09 har högre dragvikt men lägre effekt o vrid o det är ju volvo som typar in bilarna med den dragvikt dom anser är rimlig....
Men det är ju ultrapatetiskt, en gammal V70N med den gamla ultraslöa 140 hästaren drar 1800 kg, dessutom väger den bilen inte mycket.

Så både en stor tung V70II med turbo och 100 hk (231 hk) mer och och en D3 diesel med 400 Nm rasar ned till dåliga 1600 kg, supersvagt tycker jag.....
Användarvisningsbild
av Variosboy
dieseltuc skrev:2013 blir det bättre!

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... r-inom-EU/

Tittar på min Sorento som får dra monstruösa 3500 kg !

Volvo är lite fega helt enkelt, det belastar drivlinan att köra med släp. Särskilt som det finns stollar som kör trimmat med släp.

Tyvärr är det inte så bra som det låter, för som det står i texten och som har skrivits om förut här på forumet så gäller "särskilda regler". Och om man forskar lite så hittar man snart att visst, totalvikten får vara högre framöver, men så fort man överskrider dagens 3500kg så får inte släpet väga mer än 750kg totalt i alla fall, så de enda som tjänar på denna förändring är de som idag har bilar (läs husbilar) som väger närmre 3500kg. Detta för att det från och med 2013 blir möjligt för dessa att också dra släp..
Men som sagt, vi som har "vanliga" bilar berörs inte av den nya lagen..
av dieseltuc
Variosboy skrev:
dieseltuc skrev:2013 blir det bättre!

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomra ... r-inom-EU/

Tittar på min Sorento som får dra monstruösa 3500 kg !

Volvo är lite fega helt enkelt, det belastar drivlinan att köra med släp. Särskilt som det finns stollar som kör trimmat med släp.

Tyvärr är det inte så bra som det låter, för som det står i texten och som har skrivits om förut här på forumet så gäller "särskilda regler". Och om man forskar lite så hittar man snart att visst, totalvikten får vara högre framöver, men så fort man överskrider dagens 3500kg så får inte släpet väga mer än 750kg totalt i alla fall, så de enda som tjänar på denna förändring är de som idag har bilar (läs husbilar) som väger närmre 3500kg. Detta för att det från och med 2013 blir möjligt för dessa att också dra släp..
Men som sagt, vi som har "vanliga" bilar berörs inte av den nya lagen..

Så har inte jag tolkat det, bromsat släp upp till 4250 för hela ekipaget är min tolkning.

Befintliga relger är urbota dumma, en bra dragbil har fjuttvikt med B-kort. Medan en halvfarlig b-bil får dra multum.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Detta står att läsa på http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 126:SV:NOT om de nya reglerna:

"Motorfordon med en tillåten totalvikt som inte överstiger 3500 kg och som är konstruerade och tillverkade för att ta högst åtta passagerare utöver föraren. Till motorfordon i denna kategori får en släpvagn kopplas med en tillåten totalvikt som inte överstiger 750 kg.

Utan att det påverkar tillämpningen av bestämmelserna i reglerna för typgodkännande av de berörda fordonen får till ett motorfordon i denna kategori kopplas en släpvagn vars totalvikt överstiger 750 kg förutsatt att fordonskombinationens tillåtna totalvikt inte överstiger 4250 kg. Om fordonskombinationen överstiger 3500 kg skall medlemsstaterna, i enlighet med bestämmelserna i bilaga V, kräva att kombinationen bara får köras efter

- avslutad utbildning, eller

- godkänt körprov.

Medlemsstaterna får också ställa krav på både sådan utbildning och godkänt körprov.

Medlemsstaterna skall med hjälp av tillämplig gemenskapskod på körkortet ange att en sådan fordonskombination får köras.

Åldersgränsen för kategori B skall vara 18 år."

Det betyder ju att varje land får ställa egna krav om släpet väger mer än 750Kg, och som det står ju också längre ner i texten att utbildning och godkänt prov kan krävas.
Hittade inte den förra texten som det utryckligen stod i att man inte får dra mer än 750kg om totalviket överskrider 3500kg, men det var på antingen transportstyrelsens hemsida, eller på EUR-lex som jag länkade till nu..
Återkommer när jag hittar det!
Användarvisningsbild
av Variosboy
micketrono skrev:Håller helt med dig dieseltuc...
Enligt Kabe är det så iaf...
Tycka får man ju såklart göra om vad man vill, jag bara länkade till EUX sida där det står vad som gäller, sen är det ju upp till var å en å tolka det som man själv vill!

Jag hoppas mer än innerligt att ni har rätt å jag har fel!
Användarvisningsbild
av Variosboy
micketrono skrev:Ja jag hoppas ju oxå på att vi har rätt...
Jag hoppas ju förståss att Kabe har koll på det :???:
Hittade inget på kabes hemsida om det, men du kanske har fått informationen av någon särskild person på kabe!?

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]