len skrev:mycke snack och ingen verkstad. Om luften ej recirkuleras, är det uteluften som fuktas av, precis som jag skrev. Att försöka motbevisa det med 100 rader + bilder är svammel.
Nästa fråga du undvek (som var enkel):
Pettson, vet du eller tror du att anläggningen känner av fönstrets läge (hissen är en motor som är svårare att läsa av). Eller är det svammel??
(anledningen till min kritik, att du ofta "tycker" men utan kunskap, som om kablar i tråden "putta igång en bil").
Skojar du nu, eller läser du varannan rad? Kanske är läsningen ett problem?
* du tror på fullaste allvar att det är övertryck i bilens kupe. trots att kupen har utåtriktade luftutsläpp som du använder så fort du sätter dej i bilen. Noterat att det inte gör ont i öronen att slå igen dörren? Mycket riktigt, dom öppnas och släpper ut luft så inget övertryck sker när du stänger.
* du tror på fullaste allvar att luftens fukt, då fukt tas upp i kupen, inte transporteras bakåt i bilen med luften som ventileras ut bakåt i bilen. Du tror att enda fukten i bilen är inkommande fukt via luftintaget, att ingen fukt tas upp i luften i bilen. Att luften sen alltid är torr i bilen eftersom den avfuktas på vägen in kortfattat.
* du förstår inte sammanhanget mellan cabstyrsystemets styrning av ruthissar och cab samt klimatsystemets två lägen mellan auto och manuellt, fast du har det rad för rad med volvos egen informationstext.
Så nu kan vi torrt konstatera att volvos egna konstruktioner och deras efterföljande förklaringstexter över konstruktionerna är missvisande.
deras ritningar och ventilationskonstruktioner är missvisande.
Det är inte lätt att behaga dej inte. Särskilt inte när jag längst ned skrev. JAG VET...
Gällande kablage får du tycka att det är svammel hur mycket du så önskar. Jag har inte hållit på med elektronik sålänge, jag började 1989 genom att gå el tele två år, kastade in ett år på hemelektronik för det, sen ytterligare några halvårskurser för digital felsökning, som jag jobbade med några år på Nokia, parallellt med nokia jobbade jag som mekaniker på ledig tid. Jag blev certifierad fordonselektriker år 2000. Däremellan jobbade jag med att bygga stereo och larmsystem åt en firma, när jag inte jobbade som mekaniker, några tusen meter kabel och några tusen sidor har jag hunnit med, samt att jag felsökt ett och annat system rent fysiskt, och via elscheman, både som mekaniker och som fordonselektriker. Jag har också lärt mej så mycket i livet att allt som ska vara certifierat, inte alltid är som det verkar. Har alltså haft några eljobb samtidigt.
Du orkade ju inte läsa sidan jag rekommenderade. Jag hade gärna sett fram mot en förklaring annars varför man envisas med att berätta att vissa kablage har godkännanden och certifieringar, medans andra inte har det. Jag har själv varit med och packat upp kinesiska skitkablar som såldes i vår butik på Opel. Dom följde inga som helst principer. Det var i dom jag hittade 2x0,75 ledare. Kineserna köpte inte nån färdig kabel som var certifierad. Dom skickade några frågor. Hur tjock ska kabeln vara, hur tjock kopparledare söker ni, vad får det kosta. Utgången av det var ju ganska tydligt. Hela partiet slängdes sedan, dom gick inte använda till nåt. På förfrågan var det självklart. Att köpa kablar var dyrt. Antingen köpte man restparti och gjöt in. Eller så gjöt man egna kablar genom att skala befintliga och ge dom nytt hölje. Skulle produkten vara riktigt dyr köptes kopparledarna nakna och gjöts in. Med andra ord standard? Inte alls..
INGET startkablage du hittar därute OM DET INTE är certifierat, följer nån som helst standard.
Gällande överspänningskyddet du påstår är fejk, är det såpass bra iallafall att dom flesta bilfabrikanter anser att det ska användas. Det används också ett motsvarande skydd när du håller delar av bilen strömförande för felsökning såsom signaluppföljning gällande distorsion eller mätning av pulståg mot styrdon då du får falsklarm. Det är obligatoriskt och fungerar alldeles utmärkt.
Men det är ju så lätt att peka finger och säga att nåt inte fungerar när man inte har bevisbördan.
Så jag känner att det är dags att vända på steken lite grand. Då du har kött på benen att påstå motsatser och kasta in, och kalla det för svammel, trots att det är fabriksuppgifter om system, så måste du ha nåt som är bättre att komma med. Eller hur? Nåt som är mera riktigt? Förmodligen har du en gedigen utbildning som nu inte konstruktörerna av systemen hade. För min egen del bugar jag mej för dom med bättre utbildning och branschvana.
Man blir aldrig fullärd, den som påstår det ljuger, men mina kunskaper har iallafall räckt till det jag jobbat med genom alla år utan att nån klagat eller kommit till skada, nu sist som fordonslärare inom mekanik och fordonsel, även till viss del inom bilplåt.
Men skit i yrkesval och karriärer. Det är inte det frågan gäller. Kärngrejen är att du kan bättre, bättre än konstruktörerna.
Nu är det din tur Len.. Presentera dina teser om klimatsystemet med bevisuppföljning naturligtvis.
Inkludera, cab, ruthissar och till sist kan du väl slänga in en kopia på certifieringen för startkablar? Berätta gärna vilka som är certifierade och inte, och hur kraven ser ut för att följa kravmått på kablagens höljen och ledare när man inte brytt sej om att certifiera. Vad händer med såna kablage? Du tror inte dom existerar i stor skala?
Inte att förglömma en ordentlig utredning om varför startkablarnas krets är sämre än ett urladdat batteri. Gärna med en ordentlig uträkning på innehållet i den magiska lådan, som jag vill minnas att du inte visste vad som var i?
Nog om det Len, jag ser fram mot bra korrekt faktaläsning så att samtliga som är här kan få ta del av den, samt så att jag får lära mej nånting på riktigt av nån som kan det här.