Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#434242
CalleV70 skrev:
CabBO skrev: Dessutom reduceras effekten av klimatanläggningen automatiskt vid nedcabbat och även vid körning med automatisk sänkning av alla fönster. Frågan är hur det påverkar förbrukningen.
Detta är en annan intressant fråga. Och det räcker med 10 cm ner på ett fönster. Systemet ger ett övertryck i kupén och när det sjunker (öppet fönster) så går kyleffekten ner. Annars skulle den kompensera med ökad effekt. Därför undrar jag alltid varför man har taklucka??
Du har inget övertryck i kupen. Däremot får klimatanläggningen veta när ruthissen aktiverats.
#434403
VolvoB20 skrev:
Andra AC har en kontinuerligt variabel pump som bara förbrukar/pumpar precis så mycket energi som behövs för att kyla ned till önskad temp.
Hur avfuktar man då luften? En av effekterna att ha det riktigt kallt är ju att få fukten att kondenseras
#434406
*pettson* skrev:
CalleV70 skrev:
CabBO skrev: Dessutom reduceras effekten av klimatanläggningen automatiskt vid nedcabbat och även vid körning med automatisk sänkning av alla fönster. Frågan är hur det påverkar förbrukningen.
Detta är en annan intressant fråga. Och det räcker med 10 cm ner på ett fönster. Systemet ger ett övertryck i kupén och när det sjunker (öppet fönster) så går kyleffekten ner. Annars skulle den kompensera med ökad effekt. Därför undrar jag alltid varför man har taklucka??
Du har inget övertryck i kupen. Däremot får klimatanläggningen veta när ruthissen aktiverats.
Du menar alltså att Klimatanläggningen känner genom övertryck/undertryck och reglerar sig därefter. Är det inte så att det automatiskt ger signaler till Klimatanläggningen om jag cabbar ner eller automatiskt sänker alla fönster. Om det regleras med över- undertryck så skulle Klimatanläggningen reagera på ett fönsters öppning/stängning bara och det gör det inte.
#434503
*pettson* skrev:Du har inget övertryck i kupen. Däremot får klimatanläggningen veta när ruthissen aktiverats.
kan du förklara djupare? Du menar att systemet reducerar när 1-4 sidofönster ej är i top, bakluckan eller takluckan ej stängd?
av *pettson*
#434528
Exakt. Det är inte svårare än så. :wink:
Alla bilar har insläpp av luft fram och utsläpp bak för att få värme och fukt att strömma bakåt och ut ur bilen så att säga..
Alla bilar vill vara tryckneutrala i kupen. Är inte bilen tryckneutral i kupen så är avluftningen till kupen igensatt.
Senast redigerad av 1 Severin, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering
#434538
Nä, nu cyklar du nog lite igen!! Luften fuktas av innan den kommer in i kupen och inneluften strömmar ut bak. Vid recirkulation fuktar/kyler man lite mer av inneluften.
Kompresson varierar kyleffekten beroende på behovet. Inte av/på som gamla AC.
Du har ett övertryck i kupen, annars skulle det dra om öronen när du kör fort. Testa att på motorväg öppna fönstret så märker du tryckskillnaden.
Pettson, vet du eller tror du att anläggningen känner av fönstrets läge (hissen är en motor som är svårare att läsa av). Eller är det svammel??
av *pettson*
#434569
len skrev:Nä, nu cyklar du nog lite igen!! Luften fuktas av innan den kommer in i kupen och inneluften strömmar ut bak. Vid recirkulation fuktar/kyler man lite mer av inneluften.
Kompresson varierar kyleffekten beroende på behovet. Inte av/på som gamla AC.
Du har ett övertryck i kupen, annars skulle det dra om öronen när du kör fort. Testa att på motorväg öppna fönstret så märker du tryckskillnaden.
Pettson, vet du eller tror du att anläggningen känner av fönstrets läge (hissen är en motor som är svårare att läsa av). Eller är det svammel??
Men kära nån len.. tror du att cirkulationen i bilen är uppbyggd bara på bilar med AC? uppbyggnaden är EXAKT likadan även på en bil utan ac, bortsett från att luften går igenom förångaren på ac bil. Fukt i inkommande luft tas om hand av din förångare (när ac finns) så långt rätt. Men luften från dina fuktiga skor, eller från din andning går inte igenom din förångare igen, luften blåser fukten bakåt, du kanske har missat att kombibilar har ofta imma bak, inte fram. Tryckskillnaden du upplever är fartvinden som slår rakt in i kupen. Prova att göra detsamma stillastående med bilen igång, övertrycket du tror att du har, bör ju vara detsamma ständigt så du inte får problem med öronen då trumhinnorna inte gillar att leka med olika tryck.
Naturligtvis får du samma tryckskillnad i öronen om du slänger ut huvudet i 90km/h. Men som sagt återigen, vi pratar om fartvindens påverkan. På vissa bilar kan det föreligga visst undertryck utanför rutorna på grund av ogynnsamma virvlar (gamla hondor) Där uppstår problemet att man vevar ned rutan i 90 och kan inte veva upp den igen för att rutan ändrat läge med 15mm och inte längre går in innanför karmen innan du sänkt farten. När man konstruerar en bil som ska vara tyst så vill man varken ha vindbrus eller för den delen läckage. Formgivning för minimal turbulens och bra lister är dom magiska orden. Jag behöver inte berätta att du förstör den gynnsamma luftströmmen när du öppnar fönstret och ersätter det med virvlar?

Återigen så går luften från dina munstycken igenom hela bilen, tar med sej fukten INUTI bilen, och ut i bakdelen av bilen. Till 850 och 70 serien finns det till och med en separat fläktsats man kan köpa för att hålla bakdelen av bilen imfri. Dom monteras på luftutsläppen och suger ned luft ifrån kupen ned strax ovan baljorna (idag är det ju inte reserhjul där i men baljorna finns där). Det är designat att släppa UT luft. Inte in. Fläktsatserna kom för att dels en del har husdjur, en del kör taxi med korta resor i låg fart så det inte hann blåsa igenom ordentligt. Fläktarna ordnade detta även stillastående naturligtvis.

Den här luftutsläppet återfinns på bägge sidor på en c70, samma utsläppstyp som finns på 850, 855, s70, v70 osv..
Bild

det sitter placerat här och på motsvarande placering på andra sidan.

Bild

Du får naturligtvis tycka att det är svammel, men du är välkommen att lyfta på sidopanelerna i din bil och se hur dom fungerar. Se om tätningsläpparna tätar inåt eller utåt. Det framgår redan av bilden men kolla för säkerhets skull.
Hur går det till då?.. ja såhär..
Sufflettöppning Steg 1
-Sufflettknapp på instrumentpanel hålls nedtryckt, lysdiod (LED) lyser
-Bakre låsarm släpper spännbågen medan bygel kvarstår i catchläge
-Fönsterkontrollenheten sänker sidorutorna med ca 5 cm
-ECC-funktionen (AUTO) stängs av
-Bagageluckan blockeras elektriskt, manövrering av bagageluckan hindras
-Elektrisk bakrutedefroster kopplas ur
Vi hoppar över ett antal ointressanta steg..
Steg 8
-ECC har åter funktionalitet, går till manuellt läge
-Bagageluckelåset fungerar igen (fjärrstyrning av bagageluckan)
-Bakrutedefroster förblir avstängd
Det var sufletten det.. Inga som helst konstigheter.

Eftersom cabben har full kontroll på alla rutor då dom sänks ned lite och hissas upp igen av cabsystemet, så förstår du att även rutornas läge detekteras.
så svamlar jag eller vet jag?..
Jag VET..
#434598
mycke snack och ingen verkstad. Om luften ej recirkuleras, är det uteluften som fuktas av, precis som jag skrev. Att försöka motbevisa det med 100 rader + bilder är svammel.
Nästa fråga du undvek (som var enkel):
Pettson, vet du eller tror du att anläggningen känner av fönstrets läge (hissen är en motor som är svårare att läsa av). Eller är det svammel??
(anledningen till min kritik, att du ofta "tycker" men utan kunskap, som om kablar i tråden "putta igång en bil").
av *pettson*
#434619
len skrev:mycke snack och ingen verkstad. Om luften ej recirkuleras, är det uteluften som fuktas av, precis som jag skrev. Att försöka motbevisa det med 100 rader + bilder är svammel.
Nästa fråga du undvek (som var enkel):
Pettson, vet du eller tror du att anläggningen känner av fönstrets läge (hissen är en motor som är svårare att läsa av). Eller är det svammel??
(anledningen till min kritik, att du ofta "tycker" men utan kunskap, som om kablar i tråden "putta igång en bil").
Skojar du nu, eller läser du varannan rad? Kanske är läsningen ett problem?
* du tror på fullaste allvar att det är övertryck i bilens kupe. trots att kupen har utåtriktade luftutsläpp som du använder så fort du sätter dej i bilen. Noterat att det inte gör ont i öronen att slå igen dörren? Mycket riktigt, dom öppnas och släpper ut luft så inget övertryck sker när du stänger.
* du tror på fullaste allvar att luftens fukt, då fukt tas upp i kupen, inte transporteras bakåt i bilen med luften som ventileras ut bakåt i bilen. Du tror att enda fukten i bilen är inkommande fukt via luftintaget, att ingen fukt tas upp i luften i bilen. Att luften sen alltid är torr i bilen eftersom den avfuktas på vägen in kortfattat.
* du förstår inte sammanhanget mellan cabstyrsystemets styrning av ruthissar och cab samt klimatsystemets två lägen mellan auto och manuellt, fast du har det rad för rad med volvos egen informationstext.
Så nu kan vi torrt konstatera att volvos egna konstruktioner och deras efterföljande förklaringstexter över konstruktionerna är missvisande.
deras ritningar och ventilationskonstruktioner är missvisande.
Det är inte lätt att behaga dej inte. Särskilt inte när jag längst ned skrev. JAG VET...

Gällande kablage får du tycka att det är svammel hur mycket du så önskar. Jag har inte hållit på med elektronik sålänge, jag började 1989 genom att gå el tele två år, kastade in ett år på hemelektronik för det, sen ytterligare några halvårskurser för digital felsökning, som jag jobbade med några år på Nokia, parallellt med nokia jobbade jag som mekaniker på ledig tid. Jag blev certifierad fordonselektriker år 2000. Däremellan jobbade jag med att bygga stereo och larmsystem åt en firma, när jag inte jobbade som mekaniker, några tusen meter kabel och några tusen sidor har jag hunnit med, samt att jag felsökt ett och annat system rent fysiskt, och via elscheman, både som mekaniker och som fordonselektriker. Jag har också lärt mej så mycket i livet att allt som ska vara certifierat, inte alltid är som det verkar. Har alltså haft några eljobb samtidigt.
Du orkade ju inte läsa sidan jag rekommenderade. Jag hade gärna sett fram mot en förklaring annars varför man envisas med att berätta att vissa kablage har godkännanden och certifieringar, medans andra inte har det. Jag har själv varit med och packat upp kinesiska skitkablar som såldes i vår butik på Opel. Dom följde inga som helst principer. Det var i dom jag hittade 2x0,75 ledare. Kineserna köpte inte nån färdig kabel som var certifierad. Dom skickade några frågor. Hur tjock ska kabeln vara, hur tjock kopparledare söker ni, vad får det kosta. Utgången av det var ju ganska tydligt. Hela partiet slängdes sedan, dom gick inte använda till nåt. På förfrågan var det självklart. Att köpa kablar var dyrt. Antingen köpte man restparti och gjöt in. Eller så gjöt man egna kablar genom att skala befintliga och ge dom nytt hölje. Skulle produkten vara riktigt dyr köptes kopparledarna nakna och gjöts in. Med andra ord standard? Inte alls..
INGET startkablage du hittar därute OM DET INTE är certifierat, följer nån som helst standard.
Gällande överspänningskyddet du påstår är fejk, är det såpass bra iallafall att dom flesta bilfabrikanter anser att det ska användas. Det används också ett motsvarande skydd när du håller delar av bilen strömförande för felsökning såsom signaluppföljning gällande distorsion eller mätning av pulståg mot styrdon då du får falsklarm. Det är obligatoriskt och fungerar alldeles utmärkt.

Men det är ju så lätt att peka finger och säga att nåt inte fungerar när man inte har bevisbördan.
Så jag känner att det är dags att vända på steken lite grand. Då du har kött på benen att påstå motsatser och kasta in, och kalla det för svammel, trots att det är fabriksuppgifter om system, så måste du ha nåt som är bättre att komma med. Eller hur? Nåt som är mera riktigt? Förmodligen har du en gedigen utbildning som nu inte konstruktörerna av systemen hade. För min egen del bugar jag mej för dom med bättre utbildning och branschvana.
Man blir aldrig fullärd, den som påstår det ljuger, men mina kunskaper har iallafall räckt till det jag jobbat med genom alla år utan att nån klagat eller kommit till skada, nu sist som fordonslärare inom mekanik och fordonsel, även till viss del inom bilplåt.
Men skit i yrkesval och karriärer. Det är inte det frågan gäller. Kärngrejen är att du kan bättre, bättre än konstruktörerna.
Nu är det din tur Len.. Presentera dina teser om klimatsystemet med bevisuppföljning naturligtvis.
Inkludera, cab, ruthissar och till sist kan du väl slänga in en kopia på certifieringen för startkablar? Berätta gärna vilka som är certifierade och inte, och hur kraven ser ut för att följa kravmått på kablagens höljen och ledare när man inte brytt sej om att certifiera. Vad händer med såna kablage? Du tror inte dom existerar i stor skala?
Inte att förglömma en ordentlig utredning om varför startkablarnas krets är sämre än ett urladdat batteri. Gärna med en ordentlig uträkning på innehållet i den magiska lådan, som jag vill minnas att du inte visste vad som var i?
Nog om det Len, jag ser fram mot bra korrekt faktaläsning så att samtliga som är här kan få ta del av den, samt så att jag får lära mej nånting på riktigt av nån som kan det här.
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]